Danskarnas val klart

 
Dansk Folkeparti blev den stora segraren. Partiet är så nära SD i Sverige man kan komma även om de inte är helt jämförbara. Jag har följt valet hela kvällen på dansk tv och det är vidunderligt, det ordet är inte en överdrift,  vilken skillnad det är på rapporteringen i förhållande till i Sverige.
 
Inte en hånfull kommentar, inte några von oben-blickar, inga besserwisserfasoner eller annat svenskt ofog. De har till och med så mycket hyfs att de gång på gång säger — held og lykke (lycka till). Inte något parti behandlas svinaktigt.
 
Jag bryr mig inte om politiken denna kväll. Men jag kan konstatera att svenska journalister har mycket att lära i den politiska världen. De borde göra ett studiebesök i grannlandet. Våra svenska journalister klarade sig inte så bra när det var val i Finland, de blev snyggt avsnästa av deras politiker. I Danmark hade de danska journalisterna kastat ut ohyfsade svenska murvlar.
 
Och tänk så mycket roligare det är att titta på den danska varianten. Jag sitter kvar av bara farten och njuter.
 
Just nu avgår deras statsminister och hon lämnar också ordförandeskapet i sossarna. Hon gör en Reinfeldtare men det är en helt annan historia.
 
Noterbart är också att Danska Folkepartiet går framåt TROTS att de andra partier, inklusive sossarna, är för en hårdare invandringspolitik. DF är ju klart för en hårdare linje men de går framåt trots att de andra försöker dra åt snaran. Något för Sverige att tänka på.
  Även om våra andra partier skulle få för sig att strama åt invandringen så är det inte säkert de vinner röster på det. SD kan vara alltför väl etablerat. Dessutom litar inte folk på de andra partierna. Alla är lika DÖ-a.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0