Att få gifta sig

 
Att homosexuella skall få gifta sig i USA är det inte mycket att säga om. För min del få människor gifta sig med vem eller vad de vill. Lite konstigt är det att frågan får så stort utrymme att Obamastollen måste lysa upp hela hemmet sitt. Jo, han har sagt så till en som hetsade honom — you’re in my house. Amerikanen i gemen tycker nog att huset tillhör medborgarna.
 
Det måste finnas viktigare saker att färga det vita huset för. Men Obama kanske inte var hemma; han golfade nog.
 
Huruvida man gillar det motsatta könet, samma kön, hästar, brödrostar eller vad tusan som helst lämnar mig totalt oberörd. Om man dessutom vill gifta sig med vederbörande eller tingen så är det okey för min del.
 
Det som ställer till det är att giftermål har stor inverkan på juridiken. En brödrost kan näppeligen ärva. Lösningen borde därför vara tämligen enkel — låt giftermål vara en sak, juridik en annan.
 
Själva äktenskapet skall alltså inte per automatik ge fördelar eller nackdelar till den andra parten. Det är bara ett giftermål. Allt annat skall regleras på annat sätt.
 
Mycket svårare än så är det inte.
 
Att alla Pridejippon står mig upp i halsen är en annan femma. För att lite travestera Churchill: aldrig har så få fått så stort utrymme för så lite.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0