Att smita undan kritik

 
Jag är fullständigt övertygad om att herr Harrison är en historiker som för det mesta har rejäl ordning på de historiska fakta som behövs för att framföra kloka åsikter. Nu verkar han dock ha slarvat en hel del. Han antyder  själv att det kan vara ett hafsverk:
 
"Några dagar före jul fick jag en oväntad arbetslucka och beslöt mig för att skriva en Brännpunktartikel om invandring, en fråga som jag sällan har berört i min bloggande och opinionsbildande verksamhet."
 
En liten arbetslucka och vips kan jag skriva lite om invandring; det verkar lite slarvigt men jag kan ha fel.
 
Det finns ett antal artiklar som verkligen motsäger Dicks ursprungsartikel och det hade känts smakfullt och intressant att se Dick bemöta dessa.
 
Han väljer dock en annan väg. Han tar upp alla stollar som mailar, twittrar, sms:ar med mera precis som om det vore något nytt eller något att bry sig om. De här dårfinkarna har alltid funnits, kommer alltid att finnas och varje gång lyckas de med att reta upp människor. Jag fattar inte varför. De är stollar.
 
Jag skulle verkligen vilja se en debatt mellan Dick Harrison och Tino Sanandaji i stället. Om själva sakfrågan.
 
 
"Harrison anger ingen källa, och det han påstår är inkorrekt. SCB publicerar detaljerad data över invandring sedan 1871. Mellan perioden 1871-2010 är korrelationen mellan invandring i relation till befolkningen och tillväxt i BNP per capita 0.00, det vill säga det finns inget samband alls. Det finns heller inget statistiskt signifikant samband mellan invandring och ekonomisk tillväxt om man mäter nettoinvandring eller om man inte justerar för befolkningen. Om man lägger till en tidstrend för att justera för snabbare teknologisk tillväxt över tid är korrelationen mellan invandring och tillväxt negativ, men fortfarande inte statistisk signifikant. Resultaten är i linje med mer systematisk forskning, som inte har påvisat något robust samband mellan invandring och tillväxt av BNP per capita."
 
Det kan dock finnas hopp för Dick avslutar med:
 
"Men om syftet är att tvinga mig till tystnad har jag svårt att tänka mig ett dummare och mer kontraproduktivt tillvägagångssätt."
 
Jag kan inte tänka mig annat än att det betyder att vi nog kommer att få en diskussion till, nu med blanka vapen och i sakfrågan. Bollen torde ligga hos Dicken.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0