Nytt projekt — artighet

I mitt förra inlägg beskrev jag hur jag gått från kortanvändning till kontanter. Glimrande idé som jag fortsätter med. Idag startar mitt nya lilla projekt vid sidan om allt annat som skall skötas i livet.
 
 
Det handlar om artighet, vardaglig vänlighet och därmed vanlig mänsklig omtanke. Nu kan ju någon undra varför stollen finner det nödvändigt att karlägga denna fråga. Det beror på att jag tycker mig skönja en urlackning av artighet i vardagen. Alltför sällan vinkas det som tack när man hjälper till lite extra i trafiken; det var många dagar jag fick ett tack för att jag höll upp dörren för någon; alltför vänlig idag kan resultera i:
 
 
och är man dessutom en glad herre så kan till och med fnysningar framstötas, misstänksamma blickar utbytas.
 
Det handlar om att registrera situationer där man skulle förvänta sig en positiv reaktion, en glad blick, ett tack eller liknande. Det kan vara dörröppningar, trafiksituationer, påpekande att någon tappat något, glömt något i affären, framsläppande av de inne i hissen innan man själv dundrar på, kort sagt där en handling från mig uppskattas och att man visar detta.
 
Idag har jag således utrustat mig med ett litet anteckningsblock där jag kommer att notera hur det hela avlöper. Jag kommer också att dela in det hela i åtminstone tre kolumner — män, kvinnor och ungt folk (av båda könen).
 
Rapport kommer framöver.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0