Faktabehandling som det passar

 
SDS är tidningen i vårt hushåll. Inte min men hustruns. Hon får läsa den i köket när jag befinner mig ute eller i annat rum. Jag skulle inte ta i blaskan ens med tång. Anledningen är SDS fibblar med sanningen utan att ens försöka dölja det.
 
Nu skall danskarna jagas. SDS är inte så förtjust i Danmark. Danskarna är väl lite för obstinata skulle jag tro. Nu skall ni inte tro att jag är en älskare av danskarna alltid. För att beskriva lite hur deras mentalitet kan vara så räcker det med att se hur danskar tänker i trafiken (de kan helt enkelt inte köra vettigt). Som en dansk god vän sa: "varför måste jag blinka, jag vet vart jag skall".
 
Men en sak kan danskar: debattera allt utan smutskastning och nedvärdering. Debatten i Debatt häromdagen visar vad jag menar. Rabiata svenska kärringar körde med debattmetoden — pedagogisk tillrättavisning av de som enligt dem sa fel saker.
 
Åter till hustruns husorgan. Så här står det:
 
"Utan att med ett ord antyda att den svenska helomvändningen är en följd av dansk politik: eftersom Danmark inte brytt sig om vare sig Schengensamarbetet eller Dublinförordningen, utan bara låtit flyktingarna passera, har det svenska mottagandet kollapsat."
 
Sanslöst fult vill jag lova. Inget av EU:s länder har följt dessa förordningar. I princip 100 % av de som kommer till Danmark kommer från ett land som skulle följt Dublinförordningen till exempel. Att då hacka på Danmark är djupt oanständigt. INGEN följer ingångna avtal.
 
Det borde en sån som Heidi veta och upplysa om. Men inte, det skulle ju rikta kritik mot Grekland, Italien med flera och det skulle störa hennes kritik mot danskarna.
 
Sen verkar hon tro på Obama också och det gör det hela än mer problematiskt. En i övrigt tämligen hyfsad artikel faller på fusk i detaljerna.
 

Kommentarer
Postat av: Lasse

Jag trodde annars att Ungern var svenska journalisters hatobjekt nr 1 men tydligen hänger Danmark kvar fortfarande.

2015-12-20 @ 16:32:14
Postat av: Ipse Cogita!

Lasse:
Danmark har aldrig varit riktigt väl sett i Sverige. Från början var vi överlägsna i tonen för att vi ansågs oss bättre rent välfärdsstatsmässigt. Nu har Danmark kört om oss på det området och då gillar vi inte riktigt det.

Det handlar om det gamla vanliga: alltid någon annans fel.

2015-12-20 @ 16:36:21
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Lasse

Jo, vi kör oftast genom Sverige när vi skall till Europa och att danskarna ofta saknar blinkers kan vi intyga. Dessutom ligger de helst en meter bakom framförvarande bil men det är i alla fall inte lika illa som i Sverige där i princip alla saknar både blinkers och hastighetsmätare.
I Stockholm känns det som att köra bil i Beirut.

2015-12-20 @ 20:27:39
Postat av: Ipse Cogita!

Lasse:
Inget slår Malmö i taskig bilkörning. Inte Stockholm, inte Beirut, möjligen något land med banan i namnet. Men det kan vara en förolämpning mot dessa länder.

2015-12-20 @ 20:48:05
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Lasse

Som Finländare har jag bara erfarenhet av Stockholm men det kan vara som du säger.

2015-12-20 @ 21:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0