Konstig värld

 
Man skulle kunna tycka att det finns lite allvarliga ting att ta tag i. Så icke i Umeå. Här jobbar man hårt med icke-frågor. Det står så här:
 
"Det kommer då att innehålla ett könsneutralt omklädningsrum för personer som varken vill byta om på damernas eller herrarnas."
 
Om man inte är man eller kvinna vad är man då? Mig veterligen finns det bara två kön och sen finns det de som inte gillar det och är ...? Men skit samma, jag hade absolut valt det där tredje omklädningsrummet för att se om jag missat något under min bildningsresa.
 
Men några kunder lär de väl knappt få. De har nämligen konstaterat att handikappade, till exempel, åker buss och inte bil:
 
"Fritidsnämnden har jobbat tätt ihop med handikapprörelsen under hela planeringsprocessen av det nya badhuset. Bland annat ska det blir lätt att ta sig med buss till badet, men svårare med bil."
 
Den ende handikappade jag känner kan inte åka buss, han (eller hon eller något) måste ta bilen. Handikappsrörelsen i Umeå kan omöjligen ha den uppfattningen att handikappade åker mer buss en bil. Så det där samarbetet var nog mest en lögn.
 
Anledningen till beslutet: "Annars blir det en anläggning för flintskalliga män som mig, som tar bilen dit." Det säger Ari Leinonen (S), fritidsnämndens ordförande. Jag är förvisso inte flintskallig men jag är man. Varför denna grupp av mänskligheten skall hängas ut begriper nog bara Leinonen-aren.
 
Men under allt detta ligger vanligt bonnförnuft. Allt snack om könsneutralt bla bla är bara ett försök att vara lite modern, lite inne. I grunden handlar det om något som alltid skulle ha funnits och det säger de också:
 
"I praktiken innebär beslutet att det kommer byggas ett mindre, låsbart omklädningsrum där besökarna kommer att byta om en i taget. Rummet är också handikappanpassat."
 
Så varför denna utflykt i den könsneutrala världen?
 
SvT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0