Kom just på en grej

Jag sitter här inne i fåtöljen min och skriver ett antal inlägg. Tv:n i köket står på som den brukar. Ingen tittar men på något sätt så hör man vad som sägs och reagerar när det kommer något intressant. Har aldrig fattat hur det där går till.
 
 
Det var då det slog mig — mitt tv-tittande gällande nyheter har ändrats. Förr visste jag att svensk tv var riktigt bra på att skildra landet och utlandet. Vid mina resor i världen har jag alltid förvånats över hur begränsat utbudet varit utomlands. Det är detta som ändrats, sakta men säkert.
 
Jag får det mesta av information via nätet. 80 % via utländska medier, mest från bloggar och annat intressant. Resten hämtar jag från det insomnande svenska medialandskapet.
 
På tv-sidan har det blivit en liknande utveckling för min del. Jag tittar alltid först på nyheterna på ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen); sen övergår jag till danskarnas TV1 och 2 och 2 (de har två tvåor); först i tredje hand kan jag gå över till svenska nyheter på tv. Oftast blir det sista aldrig av. För dåligt och inskränkt. Det har blivit så illa.
 
Sveriges Radio övergav jag för länge sedan. Där råder ren och skär inavel.
 
Just nu pågår en intressant diskussion på ZDF om Greklandsekonomin. De är väldigt måna om EU, tyskarna. Tyvärr får jag väl säga. Men de rapporterar i alla fall. I går var det riktigt drag under dojjorna — då diskuterades hur i hela fridens namn man skall kunna ta hand om 800.000 flyktingar. Per år. Mindre än Sverige men ändå.
 
Diskussion föres i alla fall. Så ej i hemlandet mitt.
 
När man talar om trollen ... Hittade detta på bubb.la när jag precis skulle posta det här. Det handlar om de kaxiga svenska gammelmedierna. De ligger pyrt till:
 
 
Det känns som om jag ligger rätt i tiden och lite före. Jag känner mig klok;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0