Skolproblemen på väg att lösas

 
Det är ingen hejd på regeringens förmåga att ta tag i viktiga skolfrågor. Ibland är det klädselfrågor. Mössa på eller av. Nu skall mobilers vara eller icke vara i klassrummet upp på tapeten. Det verkar som om skolproblemen går mot en lösning. På tiden får jag säga. Fridolinaren lovade ju att fixa skolan på 100 dagar. Det har gått långt över den tiden nu och intet har hänt. Men nu tas det krafttag vill jag lova.
 
När jag gör mitt jobb i olika grupper brukar jag skriva på välkomsttavlan: Glöm inte att sätta på mobilen när vi är klara! Fungerar alldeles utmärkt.
 
Problemen i skolan verkar vara oändliga. Enkla och självklara regler måste utredas. Till grundregler hör bland annat: sitt ner och täpp till truten tills det blir din tur att tala; respektera allas rätt till koncentration och tystnad; mobilen och andra manicker skall stå i läge off ...
 
Jag har rejäl insyn i dagens arbete i skolan tack vare min sonson. Det koms för sent (utan att en ursäkt uttalas), man avbryter genom att tala rätt ut när man känner för det och hälften sitter och trixar med mobilerna i stället för att hänga med. Ofta får man göra lite som man vill utan att det bränner till. Stackars kids när de kommer ut i verkligheten. De kan få för sig att man kan göra hur man vill i arbetslivet eller i umgänget med andra människor rent generellt.
 
Det är klart man kan. Men till skillnad från skolans värld så får det konsekvenser. Uppvaknandet kan bli brutalt; jag har sett det. Klarar man inte omställningen får man bli politiker. I den världen kan skolans system fungera alldeles utmärkt, det ser vi exempel på dagligen.
 
Det här är en lärarfråga understödd av chefen = rektorn. Dessa tycks dock ha abdikerat mest på grund av att föräldrar och politiker är inne och stör sådant de inte begriper.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0