Klok man

Foto: Cicci Jonson
 
Bo Rothstein har jag alltid gillat. Han tycker mycket men inte bara rätt ut i luften som är det vanliga idag; han baserar tyckandet på kunskap. I Dagens samhälle finns en längre intervju. Den innehåller mycket klokt och läsning rekommenderas. Vissa borde definitivt läsa den bland annat av denna anledning:
 
 
 
Lite axplock från intervjun kanske kan förgylla Valborg:
 
"Och när de [genusforskarna] får kritik sluter de sig i sin grupp och blundar för kritiken. Det är ett tribalistiskt tänkande. Om jag var genusforskare skulle jag genast bjuda in kritikerna för diskussion och meningsutbyte. Men de stoppar huvudet i sanden. [...] Att bara prata med dem som tycker som en själv är generalreceptet för att bli riktigt dum i huvudet. [...] Statliga bidrag till religiösa friskolor?
– Stoppa dem! Den offentligt stödda skolan ska inte vila på religiös grund, den ska vara konfessionslös och sekulär. [...] Att ge pengar till gatutiggarna är att underbygga den fortgående förnedringen. Vi ska inte ge oss på den svagare parten och förbjuda själva tiggeriet. [...] Förbjud gåvor till tiggare!"
 
Det av mig fetade ovan gläder mig mycket. Att lunka på bland likatyckande polare är fullständigt meningslöst och nu kan jag med viss tyngd kalla de som praktiserar den metoden för dumskallar.
 
Enda problemet med det numera är att det blir ett stort gäng.
 
 
Nu skall jag valborga och det blir inte så tungt. Taskigt väder innebär att det får bli innejobb med koncentration på maten. Det blir det gamla vanliga med SOS; i år kompletterat med inlagd näbbgädda (av vissa kallade horngädda). Bålet får tändas i öppna spisen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0