Det nya Sverige

 
Sverige styrs av en klick människor som "vet" hur alla i landet vill ha det. Det är ett land styrt med järnhand och det är toppstyrt. De får hålla på så där utan större protester. Skulle någon ifrågasätta vissa dumheter så hänvisar maktens folk, alla numera rödgröna, till EU. Om krisen är riktigt stor så hoppar de upp ett steg och drar till med FN.
 
Så här kommer det tyvärr att fortsätta. Personligen skulle jag vilja se ett annat land med en annan konstruktion. I korthet: enas om landsövergripande frågor som skall lösas på Sverigenivå (försvaret, delar av rättsväsendet med mera); dela in landet i regioner/delar som får stor självständighet. Den, självständigheten, skall vara så stor att man i en del av landet kan köpa cannabis i en annan inte.
 
I den stora delen, hela Sverige, röstas det om på förhand beslutade områden (de skall vara få) och alla andra frågor röstar man om i delarna.
 
Detta skulle få de fördelarna att man dels får beslut i närområdet, det som berör mig som bor där, dels att jag som medborgare kan flytta till den del jag tycker mer om.
 
Nu skall jag ut i sommaren och plåga trädgården och försöka röja garaget (om jag kommer in).
 
Skåne den 19 april 2015, en framtida region vars huvudstad heter Köpenhamn.
 
Sköter skånska makthavare sig inte så drar jag till region norr.
 
anjocity

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0