Är alla tokiga?

 
Jag har alltid gillat ÖB Sverker Göransson. Han har verkat vara en vettig karl med en någorlunda nykter syn på sakernas tillstånd. Jag får nog ändra mig. Han spelar numera med i någon form av politiskt taskspeleri som ter sig svårt att förstå; kanske rentav omöjligt obegripa. Eftersom han är högsta tuppen inom försvaret så borde han veta vad han talar om men det här gränsar till löjets gräns:
 
"Efter Rysslands ökade militära närvaro på Krim har oron i de baltiska länderna ökat. Enligt Sverker Göranson är Sveriges möjligheter att inom det militära samarbetet hjälpa Baltikum goda. Enligt honom handlar det främst om marina insatser och flygstridskrafter som skulle kunna bli aktuella.
Mycket av kraftmätningen kommer ske med vapensystem på distans. Vi har goda möjligheter att hjälpa dem. Vi samarbetar med de nordiska länderna regelbundet och övar flygstridskrafter. Det är ett potent vapensystem när vi lägger ihop det, säger ÖB till "Ekot"." (jag har fetat).
 
Om det skulle bränna till på baltikum så skulle vi alltså dels ha de medel som krävs för att kunna ingripa, dels skulle vi göra det i skuggan av ryssarnas något bättre vapenarsenal.
 
Han kan väl inte mena allvar, karl’n.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0