Viss bildning krävs ...

Linnea Swedenmark skriver om poliskonstaplarna. Det gör hon rätt i. Visst är vettigt, visst är knas.
 
 
Att polisen är i kris borde väl alla förstå. Att centralisera enligt gammal öststatsmodell kommer så klart inte att göra saken bättre. Men sen tillkommer ett problem. När polisfrågan av, bland annat Linnea, reduceras till mer eller mindre en lönefråga då skall varningsflaggan upp. Vi har hört den valsen förut — högre lön, bättre verksamhet.
 
Jag trodde den grundtanken var död och begraven men ack så fel jag hade.
 
Sen måste jag, med gapande mun, undra var i hela friden hon fått det här ifrån:
 
"Ingångslönen för en polis är 21 300 kronor. Precis som sjuksköterskor förväntas de ofta ha ett kall för sitt arbete. Att hjälpa ska vara lön nog, ungefär."
 
Linnea måste på något sett gått i den nya skolan där trams utläres. Jag har jobbat med sjuksköterskor i trettio år och aldrig, aldrig har det talats om "kall". Vad tusan lär de ut på skolorna nuförtiden?
 
Jag känner många poliser. De ställer säkert upp på: "Poliser räddar, tröstar, jagar och hjälper. De har monopol på att använda våld i samhället. Vi ställer höga krav på polisen. Vi räknar med att de kommer när det behövs och att de sköter sitt arbete." 
  Samtidigt säger de att det inte alltid är så lätt. Stenar, hånfulla kommentarer tillhör också vardagen. Trösta, nja; räddar, när de får; jagar, förhoppningsvis; hjälper —???
 
Jag har hittills inte träffat någon polis som gillar att häkta konstnärer.
 
Den enskilde polismannen vill så klart göra sitt bästa och hjälpa till. Men de ovanför mannen på gatan ställer jag mig tvivlande till. Ibland känns det som jag levt hela mitt liv, det börjar bli ett tag, och i polisfrågan handlar det alltid om konstiga omorganisationer.
 
Om man sammankallade, i grupper om tjugo, tio grupper med olika, vettiga och genuint intresserade poliser från alla delar av polisens verksamhet (dock ej djurskyddet som redan verkar mer än väl täckt) så torde deras resultat bli avsevärt bättre än dagens "riks-styrda-polis" (den som nu rullas ut).
 
I Stockholm finns det 20 djurskyddspoliser.
 
I Malmö, på Rosengård ser det ut så här just nu:
 
 
I Rinkeby bygger de om så därför ser det ut så här i denna brinnande del av landet:
 
 
I ljuset av alla de uppgifter som polisen skall utföra så kan man ju undra varför i hela fridens namn det skall finnas 20 poliser till djurskydd. Vad tusan gör Länsstyrelserna, kommunerna med flera. Inte konstigt att polisen inte fungerar i sin grundroll — jaga buset.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0