Underligt land, Sverige

 
SJ står såvitt jag vet för Statens Järnvägar. Staten lär vara du och jag. Inte tusan vet jag att en ny policy gällande vilka linjer som skall få finnas kvar har dískuterats så att jag fattat det hela. Att de privata måste ha full lönsamhet överallt är självklart, men att SJ skall gå exakt samma väg verkar idiotiskt. 
  Konsekvensen blir självklar: SJ skall privatiseras fullt ut. Dels blir det bättre, dels slipper vi gå omkring och tro att hela Sverige skall leva.
 
Lite andra lustigheter håller SJ också på med. Har man inte en biljett, inköpt på nätet eller annorstädes, så straffas man med en hundring. Det kostar det nämligen att lösa en biljett på tåget. Det tar max fem minuter att köpa en biljett på tåget och med en kostnad för detta på en hundring så blir det en timkostnad på 1.200:-. 
   Måste vara lönsamt så det stänker om det. Att köpa en biljett på tåget är, med dagens teknik, lätt som en plätt och varför man skall betala extra för det förstår jag inte. Det skulle ju kunna kallas för service att underlätta för kunderna men det har SJ aldrig fattat.
  Men SJ tycker säkert att det är bra att man över huvud taget kan köpa en biljett ombord.
 
Jag fortsätter att ta bilen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0