Jag valde rätt en gång

 
Eftersom jag en gång i tiden jobbat på sparbank så har det varit naturligt att hålla sig till dessa, även som företagare. Men efter en tid fattade jag att de inte kunde ett jota om företagande och då fick det bli Handelsbanken. Det har jag aldrig ångrat. Handelsbanken har blivit den moderna sparbanken eftersom man håller sig till sin närmiljö och man kan banking.
 
Hur rätt mitt val var bekräftades härförleden. Jag behövde kontanter (25 lax) och knallade in på SEB (där jag också har lite affärer). Men si, på kontoret i Limhamn där jag bor fanns det ingen möjlighet att få kontanter. Jag hänvisades till centrala Malmö. Jag är tämligen kreativ så jag begärde en postväxel, knallade tjugo meter över gatan, in på Handelsbanken och fick mina pengar.
 
På Handelsbanken svarade man på min fråga: när tänker ni ta bort kontanter? Vi anser att kontanter ingår i en banks basprodukter blev svaret. Så enkelt var det. Det är ju trots allt så att man numera väldigt sällan behöver mer kontanter än vad automaterna kan ge en, men det handlar om själva grundinställningen — det har Handelsbanken fattat.
 
Swedbanks info-snubbe har dock inte fattat något (han är nog enbart räknenisse och dylika skall man sky som pesten, det är inte det vi företagare behöver):
 
"Om man tittar på den här undersökningen så betyder servicen rätt mycket. Man pekar ut några områden som kontakter och kontor och teknik" —säger Swedbanks kommunikationschef Peter Borsos och verkar rent av förvånad. Rätt mycket! Inte konstigt att den banken ligger och krälar i bottenslammet tillsammans med en riktig rövarbank, Nordea.
 
 
 
Nu är det väl tyvärr så att bankerna över lag är giriga vilket så klart gör att annat företagande, riktiga grejer således, mycket väl kan bli lidande enbart för att banken skall tjäna mest —andra får tjäna bra men mindre.
 
För tydlighets skull — mitt företag har aldrig lagt sina affärer i någon banks händer. Alltför riskfyllt och kostsamt. Det finns andra sätt att bygga sina affärer utan att hamna i beroendeställning till tröga system inom finanssektorn.
 
SR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0