Hög skatt och höga avgifter

 
 
Till en början med skall det konstateras att byråkratin i Sverige är minimal i jämförelse med många andra länder. Men det säger bara att andra länder har fler småpåvar än vad vi har, inte att det är perfekt här.
 
En alldeles utmärkt blogg, Cornucopia?, skriver bland annat:
 
 
Eftersom jag har en god vän som byggt nytt så inser man snabbt att det inte finns någon som helst brist på fantasin hos kommunerna när det gäller att ta ut avgifter på det mesta — till och med luft.
 
Det för mig till min käpphäst — om man tar skatterna vi betalar in och jämför vad man fick förr och vad man får idag och idag lägger till alla avgifter som inte fanns förr — vad blir då "skatteuttaget" ( = skatter +avgifter)?
 
Skulle önska att någon redde ut dessa begrepp; själv äger jag icke den förmågan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0