Sent skall syndaren vakna

 
 
Det är mycket underligt som pågår när det gäller vår mat och dryck. Nu har några förvirrade politiker helt plötsligt fått klart för sig vad margarin egentligen är. Det var verkligen på tiden. Om jag inte minns fel så var det en fransman som på 1800-talet tog fram margarinet som ett komplement till smör (Napoleon III var säkert inblandad).
 
Men visst skall vi vara glada att politiker emellanåt fattar vad saker och ting handlar om, så heder åt Eslöv. Nu får vi hoppas att både politiker och vanligt folk börjar intresserar sig för allt med light i namnet. Personligen är jag helt övertygad om att light-produkter är en stor bov i dramat kring viktökningen hos hela svenska folket.
 
Jag fick det här förklarat för mig en gång och det blev lite som så här: kroppen behöver socker, du stoppar i dig socker (naturligt) och kroppen tar upp sockret; med konstgjort socker i stället för naturligt så tillfredställs sockersuget men ytterst tillfälligt eftersom kroppen inte tar hand om detta som den gör med naturligt socker; kroppen luras så att säga och då väljer kroppen att i stället göra fett. Vips — fet.
 
Palmolja som ingår i margarin används till lite av varje och jag har för mig att också ingår i tvål och liknande produkter. Säger sig självt att man inte skall stoppa in sånt i munnen.
 
Så ät varierat, lagom mycket och ät råvaror av äkta sort och, vips igen, du håller vikten och du håller dig frisk. Vad vuxna gör kan man inte göra mycket åt, men i kidsen skall vi inte stoppa konstgjort skit.
 
Skånskan

Kommentarer
Postat av: Zee

Problemet med light är ofta att dom tar bort fettet och frölorar därmed mycket av smaken (fett är en viktig smakbärare) så då tilsätter man en massa socker och andra smakförstärkare för att få "tillbaks" den goda smaken.

jmf sockerinnehållet i tex fruktyogurt mager vs fullfet.

2013-11-15 @ 23:10:22
Postat av: Ipse Cogita!

Zee:

Tack för påfyllnad;)

2013-11-16 @ 14:30:39
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0