Fakta undanhålls oss

 
På punkt efter punkt försöker maktens folk, ofta stöttade av miserabla medier, dölja fakta för oss och det finner jag direkt stötande. Jag blir lika förbenad på både de som försöker dölja som de som inte avslöjar döljandet. Hur många svenskar vet till exempel att EU vil ha hemliga omröstningar? Inom EU fibblar man med det mesta och det blir speciellt obehagligt när de trixar med övervakning av medborgarna och, inte minst, när de hela tiden ser till att vara så Odemokratiska som möjligt. När maktens folk kommer undan med stöld, då är det riktigt illa (Cypern).
 
 
Inom klimatområdet är döljande snarare regel än undantag. Jag har följt denna fråga i åtta; i början lite svagt och vagt, så småningom alltmer intensivt. Vid något tillfälle för många år sedan så slog någonting back i skallen på mig och jag tänkte — detta kan väl ändå inte stämma. Då började min omfattande resa i de professionella bloggarnas värld. Och haver man sett, har fanns det minsann ingen konsensus inte. Inte alls. Vad vet svensken om det? Inte mycket, inte de som röstar på MP i alla fall för i så fall så hade det partiet varit ute i myllan vid det här laget.
 
Sen har vi invandrarfrågan, denna varböld som förgiftar oss alla på olika sätt. I den frågan så verkar alla, utom SD då så klart, vara överens om att vissa fakta talar man inte om. Skulle man göra det så är man antingen fascist eller rasist och hur tusan det kan gå så snett fattar jag inte. Alla fakta som finns inom detta område är det väl speciellt viktigt att de kommer fram, annars kan det till och med börja brinna.
 
Det finns så klart fler områden som är lite besvärliga och gemensamt för dem alla är att det undanhålls fakta av olika anledningar. Men nu är det en gång för alla så, att det är alldeles nödvändigt att ha alla fakta på bordet för att man skall kunna fatta vettiga beslut. Som det är nu kan besluten som fattas inom mängder av områden inte bli speciellt bra eftersom de fattas på felaktiga premisser. Då är det kanske inte konstigt att det ser ut som det gör i världen.
 
De som driver företag eller behandlar familjefrågor på liknande sätt torde få både konkurs och skilsmässa som ett brev på posten.
 
Nu är jag lite konspiratoriskt lagd så jag anar att detta döljande av fakta i de flesta fall är medvetet. Allt för att skaffa än mer makt och avlägsna sig så långt som möjligt från de besvärliga medborgarna. Sen vill, och kan, de sitta där och klå oss på än mer stålar och se ner på oss i pöbeln och säga:
 
Passa dig, vi vet allt om dig och vi hittar alltid någon lag eller paragraf som vi kan sätta dit dig på!
 
Det ser alltså mörkt ut för barnbarnet mitt. Men vi får hoppas på andra tag, från andra människor, med andra tankar och då är risken att en rättning i leden måste gå via kravaller likt de vi just nu ser.
 
Varför kräver vi ärlighet, respekt och rättvisa av våra ungar när vuxenvärlden sen gör precis tvärtom?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0