Rätt, fel? Lagligt, olagligt?

 
Det börjar bli knepigt. Så här saxar jag:
 
"En arbetsgivare som anlitar en papperslös ska kunna dömas till böter eller till fängelse i högst ett år. Den ska även kunna bli av med offentliga stöd och bidrag."
 
Papperslös (vilken omskrivning!) kan alltså inte anlitas för då straffas den som vill hjälpa till emedan den papperslöse i lugn och ro kan gå till tandläkaren, doktorn och en hel radda med aktiviteter, tillika utan att betala ett nickel, allt fullt legitimt.
 
Snurren är nu total, begreppet rättvisa som bortblåst.
 
Hustrun fick akut tandvärk härförleden en helg. I Malmö finns det en (1) tandakut på helgen. Framför oss stod ett gäng, trevliga, romer. Pappan hade akut tandvärk. En son kunde engelska. I luckan när man kom till betalning utspann sig följande: det kostar x kronor för er "papperslösa"; jag har inte så mycket; hur mycket har du; 50 kronor, i bilen; okey, hämta dem. Vad som hände vet jag inte men det blev billigt för de papperslösa, ej mer än en femtilapp.
  Hustruns tur: jag har ilande tandvärk efter en tandoperation igår; det kostar 1.400:- och du måste betala i förskott, här och nu; ja,ja men ge mig en tandläkare!; 1400:- först, sen tandläkare.
 
Låt mig säga lite lamt — det känns inte riktigt bra!
 
I fortsättningen skall jag djävlas hela tiden, alltid med alla.
 
Just saying ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0