Övervakningens hyllare har talat!

 
Så var han då igång igen, professorn. Nu blandar han medborgare med maktens folk, journaler inom sjukvården med allt annat; frivilligt utlagda uppgifter på nätet med det auktoriteter lagt ut och så vidare. Alla skall se allt och hej och hå och bra är det. Han gillar öppenhet mycket och tycker den är "utmärkt" och det illustreras med ett litet utdrag:
 
"På DN:s ledarredaktion oroar man sig till exempel för att allt för många ska få läsa våra medicinska journaler. Där kan finnas känslig information från gynekologer och psykiatriker. En förutsättning för resonemanget är att människor skäms för sina aborter och psykiatriska diagnoser. Men många människor gör inte det. De talar öppet om både sitt könsliv och sin psykiska status. Det är väl utmärkt!"

Att själv välja att tala om könsliv och hjärnomruskningar är väl ändå väsensskilt från att någon annan tillser att mina uppgifter kommer till allas kännedom. Det trodde jag att även en professor kunde räkna ut med nedre bakdelen av kroppen.
 
Mannen är inte riktigt tillräknelig och han har följande åsikter (vilka han så klart har rätt till):
 
"I boken argumenterar han för att det inte är möjligt att hantera problem med krig, globala orättvisor och en hållbar miljö, om vi inte upprättar en världsregering. Han hävdar att projektet med en världsregering som en del av ett system för global demokrati är realistiskt, även om det är svårt. Han ser förekomsten av en enda supermakt (USA), som något som gynnar detta projekt".
 
Kort sagt: han verkar gilla att någon sitter och rycker i tåtar som styr alla människor åt samma håll i hela världen och han verkar lita på folk som får stor makt, både över journaler och alla andra delar av våra liv. Jag delar inte åsikterna.
 
Nu går jag ner och gömmer mig i min källare så han och hans polare inte får för sig något med mitt liv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0