Tröttsamt

 
Det kanske bara är jag som är trött på att ständigt matas med annat än sport när det är sporten jag vill se och läsa om. Emma, en hyfsad hopperska utan att aldrig riktigt nå högsta höjder, målar naglarna i olika färger och utnämns genast till ett under av modig människa.
 
Mod? Vad tusan kan hända? Inget. Om det är mod så har även det ordet devalverats att betyda något annat än jag lärde mig en gång i tiden. Även reportern antyder lite lätt att även han minsann är modig och det syns här:
 
"Jag har vaknat, slagit på mejlen för att ta del av reaktionerna på det jag skrivit och undrat vem jag utsetts till den dagen. Dopningsälskare, såpass. Smygrasist, jaså. Gayhatare, sluta nu.
Allt för att jag vägrat ta den enkla vägen, vägrat låtsas att det finns små enkla svar på stora svåra frågor."
 
Således har ordet mod nu gått samma väg som kränkt — det betyder inte längre vad det en gång betytt. Det är väl språkutveckling kantänka men i så fall vill jag ha nya ord.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0