Maktövertagandet lullar på!




Det är intressant att följa makthavarnas ständiga behov av övervakning av i princip allt vi gör här i livet. Underbara tider såg jag när internet kom och utvecklades och mitt liv kom att ändras i en positiv riktning. Men sen såg maktens folk att det här kunde bli farligt för dem. Här kunde saker komma fram som inte tålde dagens vackra ljus och vips började mörkrets makthavare att få kalla fossingar och startade, så klart, processer för att stoppa det mesta som inte passade deras syften.

Nu är det ett herrans liv om ACTA som, enligt vissa, inte betyder någonting för någon men måste ändå införas, gärna snabbt. Så här resonerar EU-kommissionären Karel de Gucht till exempel:

"Oavsett vad du kan ha hört eller läst så handlar Acta inte om att censurera internet. Avtalet kommer inte att göra det möjligt att övervaka enskildas e-post eller bloggar."

Det må vara hur det vill med den saken men den övervakningen är redan fixad via andra övervakningssystem, redan på plats! Här har du lite exempel på det:

"When considering what ACTA might or might not mean, it is important to remember that ACTA did not suddenly appear out of the blue in a political vacuum. For the last 15 or 20 years we have seen a number of initiatives related to copyright enforcement:  WCT, DMCA, EUCD, IPRED, the Data Retention Directive, Hadopi, the Digital Economy Act, SOPA, PIPA, and now ACTA. They have all gone in one direction only: expanded rights for copyright holders and stricter enforcement." (min fetning)

Att sen ACTA:s utformning har skett bakom lykta dörrar och hemlighetsmakeriet varit groteskt stärker mig i min tro att maktens patricier inte vill oss något gott.

Slutligen: jag upphör aldrig att förvånas över hur ogenerat politiker och näringsliv länkar ihop sig och styr våra liv, och lullande efter kommer lagstiftarna och ser till att idiotierna verkställs.

HAX Christian Engström DN SvD

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Apropå politiker.

http://undermattan.blog.com/2012/03/01/myndigheternas-favoritsajt-avslojad

Svante

2012-03-01 @ 13:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0