PP upp på banan tack!



Äntligen skriver en tidning från MSM (Main Stream Media) om allt skit som EU och USA sakta men säkert prackar på oss. Nu vore det verkligen på sin plats att gammelmedierna tog tag i alla frågor rörande hur makten håller på och inför ett övervakningssamhälle som redan är längre gånget än vad George Orwell beskrev.


Jag har länge efterlyst en samlad bild av vad som redan finns och vad som de facto planeras (IPRED, FRA, SOPA, ACTA and all that jazz). Till denna bild skall läggas vilka konsekvenser som alla dessa övervakningssystem får.

Det är snart val och om inte MSM gitter göra något så kunde väl Piratpartiet få ändan ur vagnen och göra det. Jag röstade in PP i EU så det börjar bli lite payback time!

Man får ju hoppas att PP laddar i lönndom så att frågan kommer upp när det börjar bli dags för valrörelse. Att missa att få med, kanske vår tids viktigaste fråga, skulle driva mig till vansinnets rand!

Låt MP och V med flera lattja runt med den stendöda klimatfrågan (finns det någon trovärdighet kvar bland klimatalarmisterna?) och satsa stenhårt på frågan om övervakningseländet.

Men till det krävs fakta i samlad form för, tro mig, det finns massor att vara orolig för och det blir tydligast när man ser helheten, inte delarna.

Jag är trött på att övervakarna har fritt fram men vi övervakade möts av tystnad, mörker och knivar i ryggen när vi vill veta vad dessa mörkermänniskor håller på med.

Expressen
HAX

Kommentarer
Postat av: Oldtimer

"Få ändan ur vagnen"? Christian jobbar ju som en dåre nere i EUP för att få stopp på dessa galenskaper. Och HAX jobbar ju på Christians kansli, så artiklar som denna är en del av den kampen.



Tyvärr bestämmer vi inte själva vilka frågor som skall komma med i den allmänna debatten. Speciellt inte i valrörelser. Du vet, "alla tjänar ju på om debatten lägger sig", som vår store ledare uttryckte det.

2012-01-13 @ 08:37:22
Postat av: Ipse Cogita!

Oldtimer:



Tack för kommentar!



Jag vet hur alla, inklusive Amelia, jobbar som galärslavar och de gör ett fantastiskt jobb.

Men PP Sweden talade jag om. Ganska anonym tillvaro med svårigheter att få upp denna viktiga fråga på bordet.

Men det ÄR svårt, svensken har ju rent mjöl i påsen så han/hon bryr sig inte!

2012-01-13 @ 08:43:13
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: emma

Här kan du plocka grejer om du vill: http://opassande.se/integritet/index.html Har funnits rätt länge och är bara att fortsätta jobba på om du känner för det.



Själv jobbar jag skiten ur mig, och lyfter frågorna så mkt jag kan både i vardag och för PP. Det går dock inte att tvinga folk att förstå allvaret, vi måste vara tålmodiga och fortsätta ligga i för att det ska bli nån slags förändring. Gärna med glada tillrop och hjälp när så behövs.

2012-01-13 @ 09:27:48
URL: http://opassande.se/
Postat av: Qeruiem

"Men det ÄR svårt, svensken har ju rent mjöl i påsen så han/hon bryr sig inte!"



Du anar inte.



Jag är piratpartist (duh) och inför senaste valet så ansåg nog väldigt många i min bekantskapskrets att jag var en jävla pest för jag pratade integritet, integritet, censur, integritet, polisstat, mer integritet osv osv osv. Jag verkligen försökte få folk att fatta, folk på jobbet, folk i bekantskapskretsen, släktingar, familj, via bloggen osv. Vi var många som gjorde det och verkligen försökte lyfta de viktiga frågorna.



Tro mig, jag försökte, andra försökte, vi försökte. Många höll med oss och tyckte övervakning etc var förjävligt. Många bloggare från både vänster och höger höll med oss och protesterade, men när sen valet närmade sig så tystnade bloggarna och rättade in sig i leden och i stort sett alla i min bekantskapskrets sa att de inte ville "kasta bort sin röst" utan valde att rösta antingen på de rödgröna "för annars monterar borgarna ner välfärdsstaten" eller på alliansen "för då får vi mer kvar i plånboken" och när jag då frågade om integritet etc så skruvade de lite på sig och sa "Jamen, hur illa kan det bli?". Det vet vi nu. Jävligt illa och värre ser det ut att bli.



Sen kom valet, valet passerade och jag tappade sugen. I ett samhälle där inte ens 1% tycker att deras privatliv är värt ett skit så är det lite motigt att vara den som bryr sig. På sistone har jag försökt hitta sugen igen (för den behövs verkligen) och jag vet att tex Anna T, Marie (opassande.se), Drott (magnihasa.se) och en hel j-a uppsjö pirater (tex en IT-stab på dryga 10 pers som lägger massor av sin fritid på att hålla igång vårat datorsystem), mer eller mindre synliga, faktiskt FÖRSÖKER göra skillnad, faktiskt FÖRSÖKER nå ut men det är otroligt svårt.



Vi har inga statsbidrag som övriga partier som allt sker på frivillig basis finansierat av donationer och om inte MSM bryr sig så har man ett enormt handikapp när det gäller att nå ut utanför kretsen av de närmast sörjande. SPECIELLT om man då inte heller har pengarna för att tex hyra in PR-firmor etc.



Så "få ändan ur vagnen"? Believe me, det finns en rätt stor stab pirater vars aktra parti inte sett en vagn ens på vykort de senaste ~5 åren. Det paddlas av bara fan och vissa har paddlat på med oförminskad kraft sen -06 trots valresultat, trots opinion, trots motgångar, trots arbetsbelastning, trots förlöjligande...



Men allt det här, allt Piratpartiet kan åstadkomma baserar sig på en enda otroligt viktig komponent; den enskilde människan. Det är bra att du inser varthän det barkar i samhället, det är bra att du efterlyser att mer måste hända men vad gör du själv? Vill du att nåt ska hända, se till att nåt händer! Det du kan göra är:



- Bli guldpirat. Donera en liten summa varje månad till Piratpartiet för att göra det lite lättare att få ihop verksamheten ekonomiskt.



- Skriv insändare och debattartiklar. Det är nog här Piratpartiet är svagast idag men det är också här man, som enskild människa, kan göra absolut mest skillnad för att få Piratpartiet synligt i MSM. Förra året publicerades dryga 40 artiklar, repliker och krönikor av pirater i Sverige. 34 av dem var skrivna av Anna. Hon behöver hjälp för att hinna med, hjälp för att synas i MSM.



- Kom på aktiviteter, parleys och demonstrationer. Ju fler, dess mer kommer aktiviteterna intressera MSM.



Så kontentan är, när du nu vill att PP i Sverige ska få röven ur, are you ready to walk the walk or do you only talk the talk?

Postat av: Ipse Cogita!

Emma:



Tackar!

Jag har så klart läst din länk redan när den kom. Jag tror det i mångt och mycket är en pedagogisk fråga, lite så här till exempel:



SOPA = Stop Online Piracy Act, = konsekvenser för medborgaren = viss länkning förbjuden (avstängning), förbud mot vissa sidor m.m., Infört/ej infört men på G.



Enkelt och kort skall det vara, kärnfullt, fakta men med tillspetsning.



Jag vet du sliter och det skall du ha all cred för!

2012-01-13 @ 10:32:23
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Qerulem:



Tack för synpunkter. Jag vet knappt vad en "rant" är som du skriver på din blogg men det låter inte trevligt precis. Och för övrigt kan jag visst ha synpunkter och jag skjuter inte på budbärarna, jag ger också tips om vad som kan göras.



Sen vet du nog inte riktigt vad jag gör i frågan och den där attityden är okey, men den skall vara rätt.



Sen tycker jag att jag har rätt att kommentera vad olika partier gör eller borde göra. PP i Berlin har uppenbarligen lyckats mycket väl och det kan man ju kanske dra lärdom av.



2012-01-13 @ 10:45:27
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: ANNM

Har piratpartiet i Berlin verkligen lyckats? De breddade sitt program så mycket att de knappt går att kalla ett piratparti längre - visst, de vill fortfarande minska skyddstiden och omfånget i upphovsrätten och minska statlig övervakning och censur, men det vill många andra som knappast är piratpartier, som t.ex. svenska miljöpartiet och vänsterpartiet. När det gäller andra frågor, som t.ex. patent, så har det tyska piratpartiet aldrig haft samma åsikter som piratpartiet i Sverige (tyskarna är betydligt mer patenttrollvänliga). Och piratfrågorna är nästan begravda i en massa andra politiska frågor.



Ett parti som kallar sig för "piratpartiet" har uppenbarligen lyckats i Berlin. Frågan är om det är ett piratparti.

2012-01-13 @ 19:10:04
Postat av: Ipse Cogita!

ANNM:



Tackar för intressant vinkling.



Köper resonemanget ditt men MP och V i Sverige är definitivt inte att lita på, varken i denna fråga eller i klimatfrågan eller i de flesta andra frågor.



Dessa partier är ulvar i fårakläder.

2012-01-13 @ 20:48:36
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Bottenvikspiraten

Det räcker som inte att vara en internetaktivist, alla som kämpar emot de här galenskaperna måste också bomba tidningarna med "gammeldags" skrivna insändare. Alla är inte så medvetna om vad som sker. Få upp ögonen på dem som "aldrig är på internet" och få med dem på tåget så kan det hända saker.



Kampen måste föras på flera fronter!

2012-01-13 @ 23:51:37
URL: http://farlednorr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0