Snipp, snapp, snorum




Det finns modigt folk på våra förskolor vill jag lova. För att införa "könsneutral" förskola så krävs så klart att man styr hela verksamheten åt det hållet och då är vi inne på att det har med makt att göra, en makt som således skall påtvinga våra kids vissa saker som vi tror vi vet är "rätt".

Man kan ju undra från vilken vetenskaplig grund den makten skall ta avstamp i. För visst är det så att vi människor är en produkt av både arv och miljö (troligen 50-50) och om man då skall laborera med enbart miljön för att uppnå ett skumt syfte då vandrar vi på farliga vägar.

För vem tar ansvar för skadan som kan åsamkas på den delen som vi de facto har ärvt? Inte lektanterna i alla fall — de leker vetenskapsmän/-kvinnor och det skall de ge f...n i! Maktmänniskor finns överallt men det är tragiskt att de skall få lov att härska redan på dagis!

Jag är mer än lovligt trött på jämställdhet som tar sig de mest bisarra uttryck. Att föräldrar går med på att sätta sina telingar på dylika inrättningar visar bara att de, föräldrarna, skall bära huvudbonad i hackspettskogen!

DN



Kommentarer
Postat av: Peter

Borde man inte börja med dagispersonalen om man nu anser det så viktigt att det ska råda jämställdhet på dagis? Får inte barnen en väldigt sned bild av män, kvinnor och jämställdhet när omkring 97% av personalen är kvinnor? Blir det inte en väldigt feminiserad värld som dessa barn då växer upp i? Och hur genusneutrala kan denna kvinnodominerade yrkeskår vara? Hur kan de då bedriva könsneutral genuspedagogik?

2012-02-14 @ 14:30:22
Postat av: Ipse Cogita!

Peter:

Tack. Det grämer mig att jag inte själv tog upp denna självklarhet. Dock tror jag att det i dessa människors hjärnor faller under rubriken: "det är en helt annan sak";)

2012-02-14 @ 14:34:50
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Carl

Enstaka användning av ordet "hen" lär ju inte hindra någon från att växa upp till duktig rasist eller könstraditionalist. Experimentet är ytterst harmlöst och sker med föräldrarnas samtycke.

2012-02-14 @ 15:31:34
Postat av: Kalle

Glöm inte att det här är Sverige...det könlösa samhället! Undra på att ingen hittar en partner längre och att ungdomar får identitetskriser. Dom vet ju snart inte om dom e en hon eller han längre! "Dras du till män eller kvinnor?" Ehh..vad menar du??

2012-02-14 @ 16:34:31
Postat av: David

"Hen" känns underligt. Många nya svenska ord är ju låneord från engelskan... men inte detta eller?

"Den" eller "Det" är ju ord som redan finns, varför hitta på ett till?



Det är verkligen jättesvårt att hänga med som förälder i jämställdhetsträsket. Min dotter tex har en storebror och ser upp till honom och gillar mkt som han gillar. Han spelar fotboll, så nu har hon börjat spela fotboll tex. Samtidigt så har hon en massa egna grejer som hon hittar på som han inte gillar, tex sjunger hon i kör - vilket han avskyr. Vad gäller TV-program så kommer de oftast förhållandevis bra överens när de är tillsammans men är de själva så väljer de nog lite mer olika. Vad gör jag fel? Skall jag tvinga henne att sluta sjunga så att hon inte råkar göra något som inte är typiskt pojkaktigt - eller skall jag tvinga henne att sluta spela fotboll så att hon inte råkar utvecklas mot någon annan skadlig stereotyp... Bäst är kanske att jag binder dem bägge och ser till att de inte leker eller gör något annat alls, så får de var sin könsneutral grå tvångströja...



Eller så kanske det allra bästa är att jag inte lyssnar på feminister, kommunister och sådant pack och helt enkelt låter mina barn växa upp i verkligheten. Lyckligtvis är det sunt folk som tar hand om min dotter på dagis idag - men för min del gäller att när dagispersonalen börjar prata om min dotter som ett "det" så kommer de att få veta att de lever. Jag kan inte för mitt liv begripa varför man vill skapa förvirring kring könstillhörighet för barnen genom att placera in dem i denna gråzon. Deras föräldrar och äldre vänner får vara "han" och "hon" men själva får de vara ett "det".



Men men, jag begriper mig inte på sådant här - jag förlitar mig på logiskt tänkande i alldeles för hög grad för att någonsin komma ikapp de moderna uppfattningarna om vad som är rättvisa och jämlikhet nuförtiden. Se mig som en av de förlorade...

2012-02-14 @ 17:16:36
Postat av: Ipse Cogita!

David:



"Se mig som en av de förlorade..." skrev du. Var du glad för det, de andra mera "korrekta" kommer att dratta på ändan i sinom tid. Alltid bättre att tänka efter före:)

2012-02-14 @ 17:23:55
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: marsa

För det första så jobbas det hårt med att få in fler män i förskolepedagog yrket, men det är ett lågstatus yrke med dåligt betalt och såna jobb verkar av någon anledning alltid vara reserverade för kvinnor



Hen kommer av en sammanslagning av Honom och Henne



Om barn skulle ta skada av användandet av könsneutrala pronomen så skulle hela finska folket ligga illa till...

2012-02-14 @ 23:10:45
Postat av: Svante Svensson

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=Drt-eKwgSWE&NR=1

Som ett inlägg i jämställdhetsdebatten.

Svante

2012-02-15 @ 12:58:56
Postat av: David

Här är ytterligare en sak som jag inte begriper.

Varför bevöver man jobba "hårt med att få in fler män i förskolepedagogyrket"?

Kan man inte låta människor söka sig till de yrken de vill? Egentligen så är det väl inte hela världen om det sker genom information men eftersom jag vet att det i Sverige manipulerats en del i fråga om yrkes- och utbildningsval genom sådant som könskvotering så reagerar jag. Att premiera någon för sitt kön i yrkesval är naturligtvis inte rätt väg att gå för att skapa "jämlikhet mellan könen".



Vad de vänstervridna stundtals verkar ha glömt bort är ju att det trots allt är en del skillnader mellan män och kvinnor. Vi tänker och resonerar olika, vi utvecklar olika målsättningar och attraheras av olika sorters utmaningar. Därför kompletterar män och kvinnor varann - i stort som smått. Varför man vill eliminera dessa skillnader och förneka människor sina identiteter begriper jag ju inte heller. (Återigen: Jag är ju lite trög, vilket tydligt bevisas varje gång jag försöker nå upplysning i dessa frågor.) Hur som helst: Att detta leder till olika fördelningar i karriärval et c ser jag inte som något större mysterium och alltså heller inte på något sätt som något osunt.

Att detta sedan är rent generellt och att det finns många deviationer från genomsnitt bidrar bara till en friskare mångfald - och min dotter har en manlig lärare på förskolan som kanske är den bästa hon haft. Men att andra godtyckliga män automatiskt skulle vara representanter för hans begåvning vore ju dumt att tro.



Kommentaren om finska pronomen känns lite oväsentlig. Vi är ju inte Finland - det finns många andra språk där man tilltalar varandra på sätt som vi inte gör i Sverige utan att vi för den sakens skull måste dra slutsatsen att vårt sätt att tilltala varandra skulle vara sämre. Däremot kan det ju vara intressant eftersom Finland i så fall ger oss det färdiga utfallet av detta "experiment". Presentera det utfallet för oss föräldrar, med ett sakligt argument för varför den olikartade användningen av pronomen har en koppling till att Finland har en större jämlikhet mellan könen än Sverige, så finns det ju i alla fall ett incitament för detta nonsens.

2012-02-15 @ 13:19:10
Postat av: marsa

Nu var kommentaren om finska pronomen mer tänkt som ett exempel på att barn inte blir förvirrade av mer än han och hon.



Anledningen till att man vill få in fler män i förskolan är ett flertal, dels så vill man få bort tanke sättet om att det är kvinnor som måste fostra barnen. Både kvinnor och män passar som förskolelärare. Sen får man tänka på hur mycket uppfostran spelar in, om vi inte öppnar upp för fler män i förskolan så finns det risk att det tippar tbx till att bli ett kvinnoyrke. Det finns säkert många män unga som gammla som vill jobba som lärare eller förskollärare men tvekar pga hur omgivningen ser på dem och lönebilden i yrket

2012-02-15 @ 14:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0