Långt ner på listan




Det stormar lite i vattenglaset kring Günther Grass. Han fick nobelpriset i litteratur 1999. Nu försäkrar Peter Englund, Svenska Akademiens ständige sekreterare, att något återkallande av detta pris inte är aktuellt oavsett vad den israeliske inrikesministern Eli Yishais tycker. Det är bara att hålla med Peter Englund och skulle en framtida debatt, vilket jag inte kan tänka mig, åter aktualisera frågan så skall man nog ta en annan diskussion först.

Jag tänker så klart på fredspriset som gått till bland andra:

2009 fick Barack Obama priset och en hel värld undrar väl fortfarande hur tusan det kunde gå till.
2007 fick Al Gore och IPCC priset och det är väl så pass skandalöst att tsunamier verkar tama vid en jämförelse.
1994 fick en drös folk priset (Yassir Arafat, Shimon Perez och Yitzhak Rabin) och för vad måste betraktas som ytterst oklart.

Så sitt lugnt Grass, du sitter säkrare än många. Vad gäller hans diktverk har jag alltför lite kunskap för att kommentera, men att det finns långt fler som borde bli av priset är klart.

DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0