U-landet Sverige




Att Sverige är ett fantastiskt land att leva i torde ingen förneka, åtminstone inte om man talar med "handen på hjärtat". Men att räknenissar och annat löskefolk har fått ta alltför stort utrymmer i samma land går inte att bortse ifrån.

Nu har vi haft en säger en svensk av stor internationell betydelse och att inte hedra hans minne genom att bevara hans skånska gård är inget mindre än en skandal av nästintill ofattbara dimensioner.

Jag tog mitt elvaåriga barnbarn på vår årliga kulturella tripp i det skånska landskapet och då ingår så klart ett besök på Backåkra. Det ingår helt enkelt i hans bildningsresa och det är min uppgift som farfar att hjälpa till på den trippen.

Till och med han vet och förstår vilken viktig person Dag Hammarskjöld var. Att jag inte skall kunna fortsätta att besöka denna gård med mitt barbarn finner jag oanständigt.


Reinfeldten yttrade, likt en starkt berusad papegoja, ordet ansvar 26 gånger i något tal häromdagen. Det var, som vanligt, bara ord. Jo, jag vet att gården förvaltas av Svenska Turistföreningen, men det hindrar inte att våra politiker måste ta ansvar för ett stort kulturarv.

Men i dagens värld är allt pengar och då finns det inget utrymme för vettiga insatser. Att förse våra krogägare med miljarder i form av sänkt moms går däremot alldeles utmärkt.

Skamligt, oanständigt och historielöst är några ord för dagen.

SR

Kommentarer
Postat av: Tommy Paulsson Malmö

Jag kan bara instämma i att det skulle vara en skandal att stänga Backåkra därför att den historielöse Reinfeldts regering inte vill släppa till några pengar så att Backåkra kan få fortsätta att vara som det är. Backåkra är en underbar plats på jorden och att sitta vid Hammarskjölds meditationsplats är en lisa för själ och kropp. Därför och utav tusen andra skäl måste Backåkra bevaras för framtiden. Upp till kamp mot kultur och historievandalerna i Stockholm.



Tommy Paulsson

2011-09-18 @ 22:04:56
Postat av: Ipse Cogita!

Tommy:



Tack, och visst är det skandal!

2011-09-18 @ 22:53:02
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0