EU på väg att gå i putten?



I SvD reder Andreas ut hur det står till med fifflarna inom EU:s alla verksamheter. Ansvaret för att vi ekonomiskt befinner oss där vi gör ligger så klart hos halvfigurerna inom EU, med något ansvar kommer de inte att ta. Läs gärna artikeln och fundera på huruvida det här kommer att funka eller inte. Jag tror det inte.

Men det viktigaste i skrivningen kommer sist och ser ut så här:

"Snabbt har det också gått. Om planerna på en ny gigantisk räddningsfond blir verklighet kommer EU i praktiken redan att ha förvandlats till en skuldunion. I den verkliga världen, till skillnad från i Monopol, måste kostnaden för alla dåliga lån nämligen betalas av någon.

Via EFSF och ECB kommer rikare länder tvingas ta på sig kreditrisken för hela eurozonen. I bästa fall är det den minst dåliga lösningen. I värsta fall drar det ned hela Europa i djupet. Klart är att några hundra miljoner medborgare vaknar upp till ett europeiskt samarbete som förändrats radikalt på bara något år.

Det finns bara ett problem. De hann aldrig få frågan: Vad tycker ni?"



Allt har således skett över våra små huvuden och vi har som medborgare inte fått visa vad vi tycker. Vän av ordning kanske mumlar något om folkomröstning till exempel på Irland. Visst, men det hade EU:stollarna en lösning på: de skall rösta tills de röstar som EU vill, allt anfört av bland andra Margot Wallström, den djupt odemokratiska stollan.

Så mittt i all bedrövelse som kommer att drabba oss alla så tillåter jag mig le, misslyckandet (-ena) gör att EU kommer att dö i sinom tid.

Personligen kommer jag att se till att inte förlora ett öre på allt skit maktens folk i EU har lagt i mitt knä; detta även om det får bli aktioner i juridikens grå zon.

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag rabblar fortfarande mantrat "Skyll inte på mig, jag röstade nej" och det är jag förbannat stolt över!

2011-10-04 @ 08:32:47
Postat av: Nyfiken

Det kan kanske vara värt att påminna om att Grekland nu shoppar pansarvagnar för miljoner [http://hbl.fi/nyheter/2011-10-04/skuldsatt-grekland-shoppar-pansarvagnar-miljoner]



Grekland har även tidigare spenderat stora pengar på U-båtar, fregatter, flygplan och helikoptrar: "In a bizarre twist to the Greek debt crisis, France and Germany are pressing Greece to buy their gunboats and warplanes, even as they urge it to cut public spending and curb its deficit" [http://www.reuters.com/article/2010/03/23/us-eurozone-greece-warships-analysis-idUSTRE62M1Q520100323], [http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,695569,00.html].

Detta har även uppmärksammats i Sverige, men inte alls i den omfattning man skulle kunna tro [http://www.svd.se/naringsliv/vapenskrammel-grekiskt-krisvapen_5151435.svd]. Tyskland var något förvånande den tredje största vapenexportören i världen och 15% av deras export gick just till Grekland [http://www.sipri.org/yearbook/2011/files/SIPRIYB11summarySV.pdf], [http://www.dn.se/nyheter/varlden/kapprustning-oroar-i-vapenrapport].



Undrar om Sveriges beredskap är god?

2011-10-04 @ 22:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0