Går aldrig i Sverige!





Det finns visst en tanke om att införa en lag som säger att du måste hjälpa folk i nöd; om du inte gör det så kan du få fängelse. Ibland står dumheten fram på ett övertydligt sätt. Man kan inte stifta lagar om dylika ting; det är ytterst en moralfråga och sånt reglerar man inte via lagstiftning.

Nu framförs det i och för sig vettig motargument vilket är glädjande:



Men ett skäl mot en lagstiftning som inte framförs är kanske det viktigaste nämligen — vi bor i Sverige. Jag kan riktigt se framför mig: jag ingriper mot en nödställd, jag gör mitt yttersta för att göra rätt i en stressad situation, risken för att jag gör "fel" är överhängande och jag kanske tar till "fel" metoder och råkar skada någon eller något i denna min goda gärning. Jag har således följt den tänkta lagen.

Så långt allt väl. Men nu kommer det som sker hela tiden; det blir en eftergranskning. Och då ger jag mig tusan på att de kommer att hitta att det trots allt är jag som gjort fel, tagit i för mycket eller något annat.

På så sätt blir min hjältemodiga insats plötsligt ett brott som jag kommer att dömas för.

Idiotiska lagar skall förvisas till soptippen så även denna!

DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0