Tveksamt svammel?




Nu har det forskats igen. Män vill inte ha in kvinnor i brandkåren påstås det. Nu har jag inte läst avhandlingen men utifrån det som står i avisan så finns det anledning att fundera lite.

"Många" brandmän är skeptiska till kvinnliga kollegor står det bland annat och då undrar man såklart hur många många är och varför de är skeptiska. Han har också genomfört sin studie på tre brandstationer och lämpligt nog jobbar där inga kvinnor.

Att det är en speciell anda i kåren råder det ingen tvekan om. Teamarbetet är till och med lite för slutet men det gäller oavsett om det finns kvinnor eller män på plats. Jag talade med en chef i verksamheten en gång mest för att jag ville få lite tips i hur väl fungerande team skall jobba. Han sa att: visst, som team fungerar de fantastiskt väl men det finns baksidor. Jag som ansvarig chef har ibland svårt att ta tag i frågor som ligger under mitt ansvar, till exempel om jag anar alkoholmissbruk så släpps jag inte in i teamet.

Sen blir jag lite konfunderad:

"Brandmän upplevde att kvinnliga arbetskamrater skulle hota denna gemenskap, även om ingen öppet tog avstånd från kvinnor inom yrket."

Om ingen tog avstånd från kvinnor inom yrket då kan man ju undra hur författaren kan dra så många slutsatser av utredningen. Det verkar mer handla om sund skeptisism beroende på att det av traditon är ett mansjobb och det är väl sunt.

Det är klart att man vill ha klart för sig att kollegan orkar med when the going gets tough. Och det  hade väl varit lämpligt om han hade talat med de ställen där kvinnor de facto jobbar men jag anar varför han valde bort det.

Jag får väl försöka få tag på undersökningen för vid första anblicken verkar det här vara slöseri med skattepengar.

Kommentarer
Postat av: Christian

Bara vid enkel googling såg jag att Lund, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Örebro ger kurser i Genusvetenskap. Ämnet fanns inte för bara några år sedan så man tvivlar ju något på kvalitén på de många forskare och institutioner dykt upp.



Missförstå mig inte, genusvetenskap fyller en viktig funktion. Men just nu känns det mer som en väckelserörelse där resulttolkningen styrs av forskarnas egna politiska syn på jämställdhet. All humanvetenskap har såklart objetivitetsproblem men här verkar man inte ens ha som ambition vara objektiv.

2011-07-21 @ 14:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0