Datorer individuellt och i grupp




Jag skall med son, sonens flickvän och mitt barnbarn till Stockholm. Det är en bildningsresa i dagarna fyra. Allt utlöstes av att sonsonen ringde och sa, lite så där som om han ville något: "Farfar, jag har aldrig varit i Kungliga Huvudstaden". Men det är löst i eftermiddag!

Men en snabb post hinner jag med, och det har med bildning att göra. Att varenda unge har ett verktyg i form av en dator är självklart. Men det finns all anledning att lära sig förstå att den datorn är på individnivå. En laptop i knä´t(!) är utmärkt men befrämjar på intet sätt förmågan att jobba i grupp.

Till det finns det bättre ting att tillgå och jag tror de flesta går under namnet Smart Board. En stor skärm som ALLA i teamet, gruppen, kollektivet TILLSAMMANS jobbar fram lösningar med.

Skolan har hittills satsat hårt på datorer till alla, på individnivå, men i stort sett missat att införa detta viktiga (viktigare?) pedagogiska redskap som gruppverktyg i varenda klassrum.

Båda teknikarna krävs, enbart en laptop kan nog vara kontraproduktiv.

Mot Huvudstaden!

Expressen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0