På en räkmacka i gräddfilen




Det är tydligen som så att om man får kicken som hög tjänsteman inom statens sfär så får man behålla såväl titel som hög lön — hedern däremot är solkad. De hamnar på något som man tydligen kallar för elefantkyrkogården. Nu är dessa kyrkogårdar visserligen en myt men låt gå.

Missköt dig och det skall gå dig väl här i livet tycks vara melodien för dagen bland de som jobbar och får betalt av dig och mig.

Att politiker, de få som lämnar något annat jobb för att bli politiker, skall ha en viss trygghet när vi röstar bort dem från taburetterna kan väl vara acceptabelt, men att tjänstemän skall åtnjuta samma "förmån" är direkt stötande.

Dessa oumbärlig genier med löner som de flesta bara kan drömma om är väl så fantastiskt duktiga att de, om några, inte skall hållas om ryggen. Men så är nu tingens ordning och man kan bara beklaga att andra, med långt större behov av trygghetssystem, inte är i närheten av att få ta del av denna gigantiskt generöst tilltagna kaka.

De som är allvarligt sjuka skall kämpa mot både sjukdom och idiotiska ersättningssystem, äldre skall bara få ägg på helgerna och en massa annat trams.

Helt klart är att jag valt fel karriär här i livet. Jag är både skötsam, proffessionell i mitt jobb och har, hittills, haft förmånen att inte behöva utnyttja de offentliga systemen — kort sagt jag är lönsam.

Tänk så dum jag varit. Jag skulle så klart ha siktat in mig på en karriär inom det offentliga och sen glidit runt och lyft en fantasilön och dessutom kunnat utföra mina uppgifter så pass illa att jag fått kicken.

Ett nytt samhälle rullar in och ingen tycks kunna ändra på de mest galna avarterna.

AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0