Använd slumptalsgenerator!




Med risk för att starkt förolämpa hönsen så måste jag säga att svenska riksdagen liknar en regelrätt hönsgård. Idag var det någon form av omröstning om vem som skall få skjuta vad i fjällen och det gick inte så bra. Noll koll på röstandet.

I andra sammanhang så brukar man tillse att alla som röstar verkligen har röstat och det kontrollerar man på något sätt, antingen genom manuell avprickning eller maskinledes. I andra sammanhang kan man också begära kontrollräkning när man ser att det går åt pipan.

Så icke i vårt högsta beslutande organ. Här måste alla var både nyktra (gäller ej SD), på plats och till på köpet alerta. Har tolereras inte ett enda fel, även när det är uppenbart och någon chans till kontroll finnes icke. Bara det enkla faktum att när gräsrötterna röstar så både kontrolleras vi och avprickas från röstlängden borde ge signaler om att det är minst lika viktigt att det blir rätt i riksdagen.


Och visst sitter jag här med min dator i knät, trådlöst uppkopplad till yttervärlden och gränserna är bortsuddade. Det, kära politiker, kallas modern teknik och jag rekommenderar starkt ett införande av dylik i er verksamhet. Jag lovar att det är ett fantastiskt verktyg som bland annat hjälper till att rätta till misstag som de facto vi människor gör  emellanåt.

Att ha ett system i vår beslutandeförsamling som det nuvarande tycker jag är direkt stötande. Att vi väljare skall utsättas för maktens arrogans på detta omoderna och orättvisa sätt visar att man inte bryr sig. I andra organisationer rättar man till uppenbara fel och försöker ständigt förbättra verksamheterna så att fel som uppstått inte uppstår igen. Eftersom dagens incident inte är den första så borde således någonting ha blivit gjort. Det har det inte.

Men nu är det ju tyvärr så att — politiker skall ha hatten på sig i hackspettskogen!

Expressen SvD DN AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0