Tomtar på loftet?




"De små luciatågen på Linköpings förskolor kommer inte att förevigas för eftervärlden. Anledningen är kommunens fotoförbud på förskolor, som infördes i somras för att skydda barn till asylsökande som lever gömda och som har skyddad identitet."

Ja, så står det. Tanken må vara god men handlingen måste betecknas som knasig för att inte säga direkt osmaklig. Att som varande svensk, levande i Sverige, inte få fota sina barn och, i mitt fall, barnbarn när ljusets drottning glider genom mörkret är direkt diskriminerande.

Skälen som anges innebär att alla barn, föräldrar och sådana som jag måste acceptera att de som knegar på och sköter livet "by the book" skall straffas för att skydda de som inte gör det.

Med det sagt så betyder det INTE att jag accepterar hur vi sköter kids som har det svårt av andra skäl.

Här gäller det för föräldrar att fota så det står härliga till; allt för att visa att skolan inte äger rätt att styra och ställa som de vill — censur skall de ge fan i.

Asylsökande barn som hålls gömda säger däremot en hel del om hur vårt samhälle har blivit och jag är inte stolt precis över hur vi hanterar frågan.

SvD

Kommentarer
Postat av: mr X

De sk. papperslösa är en politisk omskrivning för personer som befinner sig olagligt i landet. Landet med Europas liberalaste invandringspolitik.

Fota mera och tänk själv!

2011-12-02 @ 08:42:03
Postat av: elina

Fota mera! Jag skall inte inskränka mitt liv till det oändliga bara för att vissa bryter mot lagen. Nu ska det blixtra extra när jag träffar barnbarnen.

2011-12-02 @ 10:02:45
URL: http://blogg.iniskogen.se
Postat av: Ulla Pettersson

Ja, politikerna blir räddare och räddare, självklart skall ungarna fotas, det är ju ett minne för livet.

2011-12-02 @ 13:38:33
Postat av: Pontus

Nu när t o m Sveriges lagar utformas för att försvåra polisens arbete att hitta och utvisa illegala invandrare så är det kanske dags för människor på gräsrotsnivå att dra sitt strå till stacken och rapportera in misstänkta illegala invandrare till polisen. Kanske kan det bli en ny folkrörelse?

2011-12-02 @ 15:15:50
Postat av: Claes

Jag tycker det verkar vara en väldigt snäll och respektfull sak att göra. Man ska ta hand om de som är svaga, särskilt i juletid.



Jag skulle själv med glädje avstå att fota mina egna barn medan de står bland barn jag inte känner, om det innebar att jag kunde hjälpa barn som far illa.



Och att säga att politiska flyktingar "inte sköter sig" är att ta i. De har ofta fått fly för att de har jobbat mot förtryck och för demokrati i sitt hemland. Det tycker jag de ska ha respekt för.

2011-12-02 @ 15:28:54
Postat av: Pontus

"Och att säga att politiska flyktingar "inte sköter sig" är att ta i. De har ofta fått fly för att de har jobbat mot förtryck och för demokrati i sitt hemland. Det tycker jag de ska ha respekt för."



Sverige har den industrialiserade världens mest generösa flyktingregler. Faktum är att våra asylskäl omfattar betydligt större grupper en FN:s flyktingdefinition. Om någon inte förtjänar att stanna i ett i-land så är det de asylsökande som t o m får avslag i Sverige. De har absolut ingenting att frukta i sina hemländer. Det handlar om renodlade ekonomiska invandrare som söker berika sig själva på svenskars bekostnad.

2011-12-02 @ 17:17:41
Postat av: Claes

Det är för övrigt inte bara politiska flyktingar som behöver gömma sig. Också barn som har vuxit upp under hot om misshandel (oftast då av pappan, men också av andra närstående) och som nu behöver gömma sig berörs av detta beslut.



Förtjänar de inte heller att vi hjälper dem?

2011-12-03 @ 00:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0