Slöja ja, keps nej



Det är som vanligt i skolvärlden, en massa snack om skit. Keps på eller av verkar vara en viktig fråga som skall upp på VD-nivå (rektorn) och då undrar man ju så klart hur det står till med alla andra frågor med liknande dignitet.

Inte nog med det, rektorn har mage att hänvisa till oskrivna regler. Oskrivna regler finns inte i skolans värld åtminstone kan man inte begära att någon skall kunna dessa av någon "skrivna" oskrivna regler. Ytterst godtyckligt.

Sen får man ju hoppas att det på den skolan inte finns folk med slöja; i så fall skall den av. Det är en oskriven regel säkert skriven av någon.

Undrar förresten hur rektorn skulle göra om Povel Ramel, på den tiden det begav sig, skulle titta in på på en spelning.



Men då hade säkert den sopan till rektor, som tydligen nu skall se över och troligen införa ännu fler regler, bugat och knäat som folk som han de facto alltid gör!

SvD

Kommentarer
Postat av: Oskar

Skolan kanske försöker lära ut och upprätthålla normer som respekt för medmänniskor, artighet och hövlighet. Sådant som utgör ett socialt smörjmedel och underlättar umgänget mellan människor och t.ex. gör att man inte kallar de som inte tycker som en själv för "sopa"...

2011-12-19 @ 18:06:17
Postat av: Per

Inte konstigt att SD får rekord i skolvalen. Här har eleverna kämpat i över 20 år att få ha kepsen på sig, sedan kommer det personer utifrån som också har huvudbonad utan att bli ifrågasatta (muslimer). Den totala bristen på konsekvens kommer att straffa sig!

2011-12-19 @ 19:33:23
Postat av: Ipse Cogita!

Oskar:



Håller i grunden med dig. Men du kan inte ha varit i skolmiljöer på länge. Där pågår helt andra saker och högsta ansvarig för att det inte blir som du vill, och jag, kallas för rektor.



Det sysslas med både genusdumheter och kepsdumheter men just det du efterlyser lyser med sin frånvaro.



För säkerhets skull: inte överallt men alltför ofta!



2011-12-19 @ 20:27:31
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Danne

Hatten av är ett gammalt kristet sätt att visa hövlighet och är därmed lika störtlöjlig som att bära turban, kipa, eller slöja.

Bara gamla inskränkta nötter blir kränkta av att någon har keps på sig.



Visst kan det vara trevligt med gamla seder, men tvinga dom för fan inte på mig. Du får göra dom om du vill.



Vad är det med människor och hattar?

2011-12-20 @ 10:05:02
Postat av: Svante Svensson

Ditt sätt att skriva får mig att förstå att du har med skola att göra, men min erfarenhet av höjdare inom skolan saknar humor, och det gör inte du. Det är bara en sak som stör, när jag var grabb tvingade mamma mig att ha mössa på, och på den tiden var det inte tufft att ha mössa, jag har aldrig sett Elvis Presley med mössa har du?

Svante

2011-12-20 @ 13:31:58
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



Jag jobbar inte inom skolan som anställd men jag har mycket god insyn i hur det fungerar (inte överallt för guds skull!)på annat sätt.



Själv har jag aldrig huvudbonad så länge temperaturen håller sig över -15 grader.



Således fryser jag alltid på vintern;)



Och ja — i min ungdom var mössa för mesar — inne som ute. Man lämnade hemmet med något på skallen men väl kommen runt hörnan så åkte den av!

2011-12-20 @ 17:08:37
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Anonym

Precis så var det, fast jag fick ha mössa på i två kvarter innan mamma inte kunde se vad jag gjorde.

Svante

2011-12-20 @ 17:30:42
Postat av: JSC

Mössor ÄR för mesar – precis som cykelhjälmar, ansiktsmask för hockeymålvakter och skyddsglasögon för svarare är framtagna för kujoner! Säkert väldigt förnuftiga saker, allihopa, men ack så mesiga!Förnuft sysslar vi inte med - Punkt!

2011-12-20 @ 22:41:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0