Här gick alla topplocken på en gång!




Politikerna söker ständigt nya vägar att djävlas med oss. Nu skall de påtvinga mig och de mina tankar om att kött inte hör hemma i min och de minas kost. Med vilken rätt kan man undra.

Kommunerna skall gå före och införa vegetariskt skit. Med vilken rätt. Skulle inte vi som medborgare kunna avgöra vad vi vill äta själva? Naturvårdsverket, detta verk som är totalt insnöat i de flesta frågor och tillika dåligt pålästa, tycker tydligen att man skall ha köttfria dagar (i offentlig verksamhet) för klimatets skull. Halleluja!

Sen stiger Hitlers och Stalins arvtagare fram i all sin "glans": "Konsumentupplysning räcker inte, det kommer att krävas politiska beslut för att minska konsumtionens klimatpåverkan." Jag är glad att dessa dårar talar klartext — gör ni inte som vi säger så kör vi med vad vi vill och vad vi tycker, och det oavsett om vi har rätt i sak eller inte.

Sen chikaneras vi medborgare än en gång å det grövsta: "I en rapport från Jordbruksverket 2009 poängteras dessutom konsumenters oförmåga att i tillräcklig utsträckning väga in gemensamma nyttigheter, som lägre klimatpåverkan, i sina köpbeslut." Vi är således oförmögna men Jordbruksverkets tjänstemän är förmögna. Den som tror på det är om möjligt mindre klara i knoppen än politikerna.

"Vår slutsats är att det krävs politiska beslut." Där kom det diktatoriska fram igen: vi vet allt och bäst och nu dj...lar kommer vi att påtvinga medborgarna vad vi tycker — kosta vad det vill!

Sen kommer en gammal fin fint: "Det är viktigt att detta kompletteras med informationsinsatser och utbildning ..." vilket alltså betyder att först tvingar de på folket det de vill och tror de kan, sen informerar de lite så det ser bra ut och därmed har de handlat gott.

Kan ingen få stopp på de här amöbaliknande politiker som tror att de skall in och styra ända in i sovrum och kök och alla andrar vrår i våra liv?

Samma personer tycker säkert att kost- och vitamintillskott är av godo. Det är det inte men det finns de som inte läser på i den frågan heller.

Men intressant är det för nu vet jag att jag inte kan rösta på partier som har fånar i sina led: MP, M, C, FP, KD och S.

Så var jag av med dem!

SvD



Kommentarer
Postat av: Mårten

Barn beställer knappast från à la carte-meny i dagsläget så jag har svårt att svälja valfrihetsargumentet.

2011-12-13 @ 20:47:12
Postat av: Pezster

Vad vill Mårten ha sagt med det? Du tycker inte valfrihet är något att ha? Du måste vara vegan eller något liknande korkat.

2011-12-13 @ 21:50:31
URL: http://whatsupsthlm.se/pezster
Postat av: Trix

Soppa och fisk är såvitt jag vet inte "kött", ergo FINNS det redan "köttfria" dagar :D

Det känns som ännu ett sätt att försöka visa sig handlingskraftig, när det är att slå in öppna dörrar...

2011-12-14 @ 11:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0