Det kommer mera ...




Det här har jag skrivit om förr ett antal gånger senast i juni. Orsakerna till diverse upplopp runtomkring i Europa har så klart mängder med förklaringar som hänger ihop på nå’t vänster (eller höger, vad vet jag). Avståndet mellan maktfolket (politiker i knä’t på räknenissarna) är för stort. Vi har ett EU som lider av demokratiskt underskott och som nu inte klarar av ens sin egen union, än mindre världen, och vår påverkan är noll.

Sånt frustrerar.

Troligen frustrerar det också att vi tröttnat på en massa krig i miljardklassen som vi involveras i som inte verkar leda till något gott eller ont, vad vet jag. Vår påverkan i dessa beslut är också noll.

Påtvingad makt uppifrån brukar sluta i bråk och det där med att all makt utgår från folket skulle kanske dels upprepas och bankas in i skallen på våra folkvalda, dels skulle det kännas bra om de också fattade vad det innebär.

Om vi sedan lägger till lite annat i denna soppa så skulle jag tro att de stora motsättningar som finns överallt inom EU mellan folk, religioner, kulturer med mera så blir utgången kanske med nödvändighet som den vi nu ser.

Och tyvärr kommer det mera.


I vårt land vet jag inte om de skyddar oss precis, "servar" oss gör de inte!

Sen tycker jag nog att vår polis, likaväl som den i England, även de borde fundera lite på det här med närhet till medborgarna. Det finns andra system och det kan du läsa här och det kommer från Jan Kallbergs blogg:


Du kan läsa hela inlägget här.

Detta är så klokt så det borde vara fixat för länge sedan men om det är som Kallberg säger att polisfacket inte gillar tanken så lär vi inte få in ett sådant vettigt system i detta land så länge jag, barnet och barnbarnet lever.

SvD DN








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0