Det börjar bli tydligt




Det börjar stå klart att EU inte sköts på ett vettigt sätt; och det står klart att den odemokratiska maktens folk inte klarar sitt jobb. Inte konstigt alls med tanke på hur EU är uppbyggt.

Den viktiga frågan som Johan Norberg tar upp är inte ekonomin utan politiken:

"Orsaken till dagens finansoro är att marknadsaktörerna har börjat stirra ned i avgrunden och fråga sig vem som håller i EU [...] En förbluffad omvärld har sett hur Europas ledare skapar konvergenskriterier som de struntar i, berättar att euron förutsätter en finanspolitisk union som inte finns, beslutar om regler för ECB som de pressar den att bryta, och utesluter skuldnedskrivningar ena dagen och föreslår det nästa. Om pensionsfonder och andra aktörer inte får klara besked om vad som gäller slutar de investera och bereder sig på det värsta."

Att politikerna skulle ta på sig någon form av ansvar finner jag föga troligt för det brukar de inte göra. Det är alltid någons annans fel. Är det inte hela länders fel så är det finansvärldens; och i slutändan blir det medborgarnas fel. Den stora tragedin är att det alltid är medborgaren som får stå för notan.

Skadeglädje är ingen bra glädje men visst är det skönt att ibland få säga, efter flera år, va´va´de´ja´sa´!

DN

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Om Sverige inte gått med i EU, och stått utanför, som Norge, hade Svenska ungdomar inte behövt skala bananer där.

Svante

2011-08-23 @ 13:04:30
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



Tyvärr röstade jag ja till eländet. Man skall ju inte hålla på och ångra sig sägs det, men DET ångrar jag och enda trösten är att jag nu vet att de ljög om hur det var tänkt att funka. De fick makten och sket i mig som medborgare.



Jag tänker fortsätta att påpeka det för dem så ofta jag kommer åt.



Och jag tror faktiskt att denna union faller som de andra gjort.

2011-08-23 @ 13:40:08
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Du kan trösta dig med att här har du en till!



Förhoppningen var ju att EU skulle ta det urspårade svenska tjänstemanna- och byråkratsystemet i örat; istället blev det tvärtom och som det ser ut nu har snarare systemet exporterats?!



Så nu sitter man här med svarte petter och skägget i brevlådan och undrar: -"Hur fan gick det där till?"



Det är ju en bra tanke i grunden så bäst vore förstås om de fick ordning på eländet men näst bäst är definitivt avveckling!

2011-08-23 @ 20:01:57
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:



Tack, och jag är tröstad;)



Men att få ordning på torpet tror jag inte går. Alltför många av maktens folk har sett till att jag inte ens kan rösta bort stollarna.



Det blir till att hoppas på en "arabisk vår" som för övrigt verkar bli en trist höst i Egypten.



Di kan di där vars anständighet är i höjd med försupna hallickar.

2011-08-23 @ 20:09:29
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0