Romerna i mina tankar



(van Gogh)

När jag var liten kom zigenarna lite då och då till gården intill och slog läger. Det såg i princip ut som på bilden men jag vill minnas att hästarna var fler och i plåtaskar. De skulle göra något till traktens bönder som jag har dåligt kläm på. Kan det ha varit förtenning av mjölkkärl? Jag vet inte.

Vad jag däremot vet och kommer ihåg är att när dessa färgglada människor kom så steg spänningen hos oss kids i omgivningarna. Här levde det människor långt från vår vardag och det verkade lite mystiskt men också spännande.

Mina föräldrar var klokt folk så visst fick vi knalla bort till lägret och leka med deras barn. Det tog ett tag, de var lite misstänksamma och inte visste jag då vad det berodde på, men efter ett tag så lossnade det som det gör när kids får sköta tingen.

Det var som att komma till paradiset. Lekarna var annorlunda helt enkelt för att deras kids hade andra och vidare ramar än vad vi hade. Och tänk, alla killarna hade egen kniv, vilket underlättade kojbyggandet betydligt.

Det var tider det!

Grattis på nationaldagen!

DN

Kommentarer
Postat av: Eva

Romerna är ett bra folk och jag önskar dom alla en fin nationaldag.

2011-04-08 @ 13:37:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0