Inte första gången precis



Att den sjuksköterska som hade hand om detta ärendet själv är ett psykfall är ställt utom all tvivel. Men det föreligger så klart till viss del också ett systemfel här. Felet ligger på flera plan och ett av dem är att det skall till flera för att bedöma situationer som denna. Det skall helt enkelt inte gå att göra sådana här dundertavlor. Tavla och tavla förresten, den här handläggaren hade inte en siffra rätt.

Sen har vi ett problem av större dignitet. Medicinska bedömningar får enbart läkare göra men av praktiska skäl så tummar man på den principen när det gäller sjukvårdsrådgivningen. Då helt plötsligt får sjuksköterskor göra medicinska bedömningar något som aldrig skulle ske vid besök på en vårdinrättning.


Jag har jobbat många år med olika sjukhus, vårdcentraler och liknande och jag har under ett år djupintervjuat 17 läkare och en av de frågor jag ställde var: "Hur skulle du agera och sortera patienter som ringer SOS Alarm eller sjukvårdsupplysningen?". Svaret blev i alla fall: jag skulle aldrig ta på mig ett sådant jobb via telefon och som medicinskt ansvarig.

Att det finns ett stort systemfel visas också i slutet av samtalen där det konstateras att någon ringt tre gånger utan att killen svarat och man lyckas trots det ge f...n i att skicka en kareta. I detta fallet hjälpte det inte med att en läkare var inblandad. Även denne var således en dingbolle.

Nu är det här ett djupt tragiskt fall och konsekvenserna blev alltför stora, men jag är övertygad om att det kunde undvikits med ett bättre system. Här om någonstans är det bättre att rycka ut en gång för mycket än att ta död på folk.

Det enda som tycks hända nu är att sjuksköterskeidioten får sluta men låt mig få hoppas att någon klämmer åt stollen rent juridiskt också. Men det lär inte gå i vår smita-från-ansvar-kultur.


Att läkaren går fri utgår jag ifrån.

Att det gått riktigt snett i vårt samhälle visas när den desperata familjen som förslag föreslår:

"Ambulans begär man om man är så sjuk att man inte klarar något annat transportmedel. Ett sätt kan vara att debitera hela kostnaden för uttryckningen om den i efterhand visar sig ha varit helt medicinskt obefogad."

Kära familj, här skall min själ och hjärta inte betalas för några utryckningar inte! Nu är det inte riktigt sant för det görs redan idag vilket inte gör att det är rätt.

De har tyvärr gått på alla dessa räknenissar som numera dominerar vårt liv. Allt, precis allt skall omräknas i siffror och stålar. Men nu är det en gång för alla så med de flesta ekonomer, de är enkelspåriga och kan inte räkna på ett korrekt sätt.

I detta fallet blir det extremt tydligt, för om det skulle vara så att det är ekonomin som säger: skicka inga ambulanser i onödan för det blir dyrt, så har ekonomerna säkerligen inte räknat in de kostnader som kan uppstå och uppstår nu.

En 23-årings framtida skatteleveranser, anhöriga sjukskrivningskostnader med mera med mera. Till de som räknar så här krasst kan jag bara säga: det här blev svindyrt för samhället rent ekonomiskt.

Känslomässigt är det så klart en katastrof.

DN







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0