Ineffektivitetens högborg



I sak har han rätt Mats: "Ingen ska behöva vänta längre än en månad på utbetalning." Det handlar bland annat om försäkringskassan (som jag fortfarande stavar med liten begynnelsebokstav på grund av deras taskiga organisation).

En månad! I en tid då datorerna står som spön i backen och alla system körs kors och tvärs till höger och vänster så blir handläggningstiderna längre och längre. Hur i hela friden är det möjligt. Och, som Odell också riktigt påpekar, om vi medborgare skulle missa någon av myndigheterna bestämd dead-line då blir det straffavgifter minsann.

Själv fick jag ett obegripligt brev från en myndighet härförleden. Svar skulle var inlämnat inom fjorton dagar. Eftersom jag, trots normalbegåvning, inte fattade ett jota av vad det handlade om så grep jag telefonen och slog en pling till aktuell handläggare. Det hade jag inget för. Vederbörande hade semester. I fyra veckor!

Eftersom jag är en stökig djävel så ordnade det sig till slut, men ändå. Någon form av hjärna måste man väl ha även om man jobbar på en myndighet. Det heter ju tjänsteman och i min värd betyder det: att vara medborgarna till tjänst. Som det är nu så sitter det alltför många småpåvar och leker med den makt de egentligen inte har men tar.

Men i grunden ligger det något fel. Tekniken finns att köra en mycket effektiv verksamhet och likförbenat så lyckas man köra hela organisationen i diket.

Riv ned, bygg nytt och gör rätt!

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0