Illegal fildelning laglig, ibland!



I en artikel i SvD i dag så förtydligas ett antal ting som jag inte riktigt sett vidden av tidigare. Vi börjar med ett litet klipp:



Detta måste innebära: bäddar man in upphovsrättskyddat material bland en massa annat legalt material så är det okey. Det är således fullt lagligt att vara olaglig bara huvuddelen av materialet är samhällsnyttigt. Och då kommer nästa fråga: vem bedömer vad som är samhällsnyttigt eller inte?

I Sverige och vissa andra länder är svaret redan givet: det gör i följande ordning 1) företagen, 2) politikerna och 3) juristerna och det måste sägas vara en ordning som hör hemma i bananasland.

Att nämna Spotify i sammanhanget som om det vore något att hänga i julgranen är rent ut sagt dumt; men det följer uppgjorda riktlinjer, nöjesindustrin tjänar kosing och artister får smulorna från det gottebordet. För att inte tala om:



Summa summarum: det var kanske inte en så dum dom ändå. Den visar att det som är olagligt för vissa är fullt lagligt om man bara är stor och stark och "samhällsnyttig". NÅGON måste väl se att det här inte en anständig väg att vandra?

Nu skall jag skotta snö. Den globala uppvärmningen har börjat påverka vädret i oväntad riktning så jag hoppas nu på ett klimatskifte mot istid så jag får lite värme!

Sen blir det julpynt, förstärkt glögg, en god cigarr vilken jag för övrigt gärna kört upp, tänd, i häcken på nöjesindustrin om det inte vore för att den, cigarren!, är för god och för dyr för en dylik resa!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0