Finns det inga lagar längre?




Jag är ingen lagvrängare vilket innebär att jag inte riktigt vet hur det fungerar när man "förhör" kids. Måste inte föräldrarna vara med? Vi talar om kids som är 10, 6 och 3 år gamla.

Här stormar våldskåta, välmaskerade och synnerligen välutrustade (vapenmässigt alltså) poliser in i en lägenhet, fäller mannen i familjen till golvet och motar in fru och skräckslagna barn i en hörna. Därefter förs alla till spjället och placeras i tre separata rum och förhör inleds, inklusive med barnen. Får man verkligen det? Jag tänker nu på den delen där barn förhörs utan någon vuxen närvarande för att tillvara på deras intressen, såsom förälder eller annan person, fristående från polisens organisation.

Men i terrorns namn kan man tydligen göra hur f...n som helst som att använda "mer våld än nöden kräver", en skrivning som numera kan hivas överbord.

Gränser förskjuts, anständighet från makthavare lyser med sin frånvaro och det lär väl bli än djävligare innan vett och sans åter installeras i stollarnas hjärnor.

Eftersom jag själv blivit utsatt för piketkonstaplars sanslösa beteende så vet jag att de emellanåt agerar utan någonting på fötterna. Så här var det: jag och två vänner var på middag på en restaurang i Malmö; så här satt jag, en egen företagare i konsultbranschen och en hög tjänsteman på Shell samt en hantverkare i plåt, och vi skulle samla oss lite eftersom tjänstemannens son begravts samma dag. In stormar fyra beväpnade stollar och skriker att vi skall lägga händerna på bordet. När vi undrar vad f...n som står på så får vi till svar: "håll käften!".

Efter mycket palaver så visar det det sig att de fått ett "tips" från någon utanför matstället som tyckte sig "ha sett en revolver eller en pistol". Någon ursäkt fick vi inte.

Och jag hoppas ni alla kommer ihåg den där killen i tunnelbanan som lyckades filma två skämt till poliser när de missbrukar sin maktställning å det grövsta (de står under åtal men sitt lugnt, de blir frikända för så fungerar det).

Att behandla kids som de behandlades i Göteborg är oanständigt och chansen är väl ganska stor att de här kidsens uppfattning om "ordningsmakten" får sig en rejäl törn och sen vet vi inte vad som kan hända framöver.

Det är bortom sans och vett och det är djupt oanständigt och, varför inte, olagligt.

SvD DN GP

Kommentarer
Postat av: Dea

Just. Mörkrädd blir man.

2010-11-07 @ 12:05:15
URL: http://deadramaonline.wordpress.com
Postat av: Schack

Det är en spännande utveckling vi har att staternas kamp mot terrorism är den har blivit källan till terror...

2010-11-07 @ 13:14:54
Postat av: Erik D

Jo, visst finns det lagar. Men de gäller inte när det kommer till "terror"bekämpning. Så enkelt är det!

2010-11-07 @ 16:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0