Precis på öret



Precis på öret är en bok från sjuttiotalet av Jeffrey Archer och den handlar om storskojaren Harvey Metcalfe som lurar fyra unga män att satsa en förmögenhet på utvinning av Nordsjöolja - rena luftaffären. Men männen lär sig något på kuppen - hur man vinner tillbaka pengarna med Metcalfes egna metoder.

Jag tänker mig något liknande om jag upptäcker att min pension, när den dagen kommer, visar sig vara oanständigt låg, trots mina egna massinbetalningar gjorda under åren. Risken är stor eftersom vi befinner oss i papperslandet och där brinner pengarna lätt inne.

Jag kommer att nogsamt räkna ut hur mycket jag blivit blåst på, jag kommer att addera ränta på ränta och så småningom kommer jag att komma fram till vad jag borde ha fått, om ekonomernas och politikernas löften hållit streck. Gapet som uppstår, och det kommer att vara negativt tro mig, kommer jag att införskaffa genom fusk och bedrägerier, men observera — bara precis på öret

I kalkylen ingår så klart att jag kan åka fast och då får jag fri mat och bostad under en viss tid. Det skall jag självfallet tillgodoräkna samhället i min kalkyl!

Jag är en hederlig typ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0