Enkel värdegrund — vet hut!



Det talas mycket i detta land. De positiva handlingarna lyser dock allt som oftast med sin frånvaro. På de statliga behandlingshemmen för unga kan det tydligen gå riktigt illa eller vad sägs om en tjej som blivit våldtagen flera gånger och det är en av anledningarna till att hon hamnat på ungdomshemmet. Sen hände följande:

"Tre män och en kvinna ur personalen släpade in henne i cellen. Hon ville inte vara där, så de tryckte ner henne på golvet och krävde att hon skulle ta av sig tröjan.
– Jag ville inte ta av mig tröjan, det var ju män där. Jag tänker inte ta av mig tröjan! Och då var det så att de slet av tröjan och sen sa de ”av med BH:n”. ”Aldrig, jag tänker aldrig ta av mig BH:n när de männen är där, aldrig”.
Då drog kvinnan sönder Sagas bh."


Förutom den kränkande behandlingen så undrar jag hur en kvinna kan göra så mot en av sina "systrar", men det finns säkert något fel med den lilla tankeutvikningen. Att det är fel på den kvinnliga medarbetaren är självklart.

"Ett annat exempel är en 11-årig flicka på ungdomshemmet Sävastgården som hamnade i isoleringscell på grund av att hon hade klättrat upp på en soffa och vägrat gå in på sitt rum."

Den stackars tösen lär det aldrig gå bra för. 11 år och redan kränkt. Inte förolämpad, inte illa behandlad — kränkt!

Jag är övertygad om att personalen på dessa hem går kurs efter kurs i den idag så populära "skolan" — värdegrund. Värdegrund är ett nyfunnit modeord som sägs ge oss något att hålla oss i i svåra situationer. Det är såklart rent dravel och gamla fina ord som folkvett, dygd och ren och skär vet hut! borde räcka långt.

Nu hjälper inte ord och kurser mot ondska och elakhet, kryddat med att ha hamnat på fel jobb. Det var tydligen fler fall men de som beskrivs i artikeln räcker en bra bit för att man skall förstå att här föreligger behov av "rättning i leden!".

Att var och en som anställd inom dylik verksamhet skall vara både kunnig och lämplig säger sig självt, men det är också så att det krävs chefer med stor närvaro, som ständigt följer upp att arbetet sker enligt de etiska regler som verksamheter som dessa måste vara speciellt noggranna med.

Ewa Persson Göransson, som är generaldirektör för Statens institutionsstyrelse och således högsta hönset i denna vimsiga verksamhet, hon tar krafttag: hon säger "...att det finns en interngranskningsgrupp, bestående av jurister som går igenom de fallen som "sticker ut"..."

Det tycker jag verkligen hon skall göra, men hon skall nog se till att alla verksamheter, alltid, framgent fungerar som man har rätt att begära. Det krävs både ur ett rent anständighetsperpektiv och det enkla faktum att det är jag som betalar lönerna, och det vill jag inte göra till folk som kränker kids!

AB




Kommentarer
Postat av: Birgitta

Jag har nyss gjort ett högskolearbete om hederskultur och det änmärkningsvärda är just detta att det ofta faktiskt är kvinnor som är bärare av kulturen

Det är vanligen en medelålders kvinna med hävdelsebehov

I detta fall skulle hon troligen inponera på dessa män genom att "visa var skåpet ska stå" mer än få ett lugnt klimat på stället

Dessa ställen brukar ofta ha ett ganska hårt arbetsklimat med både arbetsskador,mobbing och sjukfrånvaro

Självklart blir de som vårdas där inte rehabiliterade utan får långa vårdperioder

De släpps ut efter vårdtiden i ett sämre skick än de kom och återfaller ofta tyvärr

2010-05-24 @ 00:13:37
Postat av: Ipse Cogita!

Birgitta:

Intressant, och tack.

2010-05-24 @ 09:12:30
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0