Jag blir tokig!

I Ystads Allehanda finns det en story om en fiskare. Historien är så dum att jag tagit in den i sin helhet.






SIMRISHAMN
Det blåste styv kuling och yrkesfiskaren Olle Viberg hade brått hem från vredgat hav. För det tilltaget får han nu böta 12 000 kronor.
– Det här är ta mig tusan inte klokt, mullrar han. Folk som inte vet hur en fiskebåt ser ut och inte vad dåligt väder är bestämmer över oss yrkesfiskare.

Det var en blåsig dag i september 2008 som Viberg gjorde sig en dyrköpt erfarenhet. Det var dåligt väder, men inte så illa att han tvekade inför att gå ut.
– Jag hade hört att det var mycket fisk och jag ville gå ut, säger Olle Viberg.

Men väl till sjöss friskade vindarna i.
– Vi hade fått gott om fisk och hade gärna lagt i trålen igen, men kände att det nog var bäst att gå hem.

Yrkesfiskare ska två timmar innan de lägger till vid kaj ringa till Fiskeriverket för att rapportera sin ankomst. Detta för att fiskerikontrollanterna ska varskos och kunna göra sina kontroller av båtarnas fångster.

Olle Viberg slog därför numret och styrde kosan mot hemmahamnen. Men resan gick fortare än Olle Viberg beräknat. När han insåg att han var på väg att bryta mot reglerna var han redan i inseglingsrännan.
– Om jag skulle försöka vända där så hade jag riskerat både båtens och besättningens säkerhet. Fisken som låg på däck hade vi också kunnat förlora i det hårda vädret.

Medveten om att han handlade fel fortsatte han därför in i hamnen.
– Efter 43 år som fiskare vill jag lita mer på mitt omdöme än på alla lagar runt om oss. I min värld går säkerheten före allt.

Olle Viberg skulle visserligen ha kunnat ringa till Fiskeriverket innan han la till kaj och berättat att vädret tvingade honom in i hamnen för tidigt.
– Men jag hade nock av att försöka få in båten med fångst och allt.

17 minuter för tidigt registrerades Vingarös ankomst i hamnen. Dock fanns fiskerikontrollanterna på plats. Den för tidiga ankomsten ledde alltså inte till att hans fångst inte kontrollerades.

Konsekvensen blev dock att Olle Viberg nu är av med 12 000 kronor. Men inte utan strid. Han har nämligen överklagat ända upp i regeringsrätten som nu meddelat att man inte beviljar prövningstillstånd.
– Jag kan inte göra mer. Jag betalade pengarna härom dagen, suckar han.

Även om 12 000 kronor inte är småpengar så är det ändå inte pengarna som svider mest i Olle Viberg.
– Det är principen. Jag känner mig kränkt. Jag straffas inte för att jag fuskat utan för att jag gjort det min erfarenhet säger att jag borde göra. Tänka på säkerheten.
– Fiskeriverket har plockat av oss både stoltheten och glädjen med vårt jobb. Det är inte roligt längre. Förr var man lite nervös när man skulle gå ut till sjöss. Nu är man mer nervös när man kommer tillbaka till hamnen.

Emma Lawesson
emma.lawesson@ystadsallehanda.se




Han kom således 17 minuter för tidigt till kaj, han blev kontrollerad, men sen slog myndighetsmaffian till!

Ärligt, jag blir tokig!











Kommentarer
Postat av: Sr

Så blir det när "nyttiga idioter" tillåts bestämma. Och dom skäms inte heller. Det har de inte vett till. Tyvärr så finns massor av paralleller till denna händelse överallt i samhället. Fy fan!

2010-03-13 @ 18:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0