EU går icke att begripa sig på!



Jag levde i den tron att EU-kommissionen jobbade på uppdrag av EU-parlamentet och skall så att säga sköta det rent praktiska. Men nu verkar det vara så här: EU-parlamentet har sagt nej till SWIFT (överföring av bankdatauppgifter till USA i bulk) i sin nuvarande form; ändå jobbar EU-kommissionen för att införa det precis som USA vill.

VEM FAN BESTÄMMER!?

I mitt huvud blir det fel hela tiden, för som jag tolkar det, så är det tjänstemännen som styr hela konkarongen.

Det kan inte vara riktigt.

Lägg ner EU eller gör åtminstone om det så det blir begripligt och varför inte när man ändå är igång, gör det till en demokratisk union. Att utse högsta hönset, i detta fallet en tupp, utan demokratiska val är så dumt så bara det borde vara nog för att lägga en chimär bomb under hela rasket. Hoppsan, "bomb", nu for jag nog in något av övervakningssystemen.

Men oavsett vad man tycker om detta sorgebarn (EU), så måste man säga att de är väldigt konsekventa när det gäller att successivt trycka in övervakningsframtiden. Och det gäller på alla plan, pengar, fildelning, upphovsrätt och så vidare i all oändlighet. Så gillar man den typen av samhällen, oftast företrätt av anhängare till hjärnsläppsfilosofin — jag-har-rent-mjöl-i-påsen — så måste man betrakta EU som ett utmärkt verktyg för denna framtida katastrof.

Själv har jag, på det privata planet, redan gett upp. Jag har nu påbörjat resan in i framtiden på mitt sätt. Planen är i stort sett klar (avslutas i sommar) och den innehåller till exempel att upphöra med kreditkort eller liknande elektroniska betalningsformer; nu gäller kontanter (infört!).

Två nya mobiler skall införskaffas varav den ena är totalt dold för alla övervakningssystem i världen och den använder jag när jag tycker det är lämpligt (klart!).

Sen blir det lite knepigare, men en ny dator skall också inhandlas och innan den kommer igång så skall den ha alla tänkbara (och för vissa otänkbara) skyddssystem som går att uppbringa. Här klarar jag mig dåligt själv, men man har väl kontakter.

Kort sagt, jag kommer att fortsätta att protestera mot all övervakningsdjävlighet så mycket jag kan, samtidigt som jag går under jorden.

Jag kommer således att finnas i två varianter — en synlig och en dold.

Tröttsamt men nödvändigt.

För övrigt tänker jag inte rösta på något av dagens riksdagspartier. Anledningen är att det inte är någon skillnad på deras politik och ALLA har bestämt sig för att frågor kring övervakningssamhället skall begravas i djupa källarvalv.

Piratpartiet är det enda partiet som fattar galoppen. Nej, det är inte ett enfrågeparti, det är ett fokusparti, och tillika i den fråga som är avgörande i alla demokratier (även om nu inte EU kan räknas dit).

Slutligen: du som vill bilda dig på bra sätt i dessa frågor måste följa HAX (se nedan), sitter i EU-smeten och Europaportalen (se nedan) också på plats och bevakar (det gör svenska medier, alla, otroligt dåligt).



DN HAX EU-portalen

Kommentarer
Postat av: Harry

Ett bra inlägg och analys av det politiska läget i Sverige just nu. Rödgrön röra eller blågrön röra, vem bryr sig? Det är samma soppa, med mer eller mindre skadliga tillsatser.

2010-06-11 @ 11:09:07
URL: http://tyckharen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0