Björn Afzelius skall ni inte röra!



Det finns en man som heter Willy Silberstein och han är Ordföranden i Svenska kommittén mot antisemitism och han skrev en artikel häromdan i SvD som jag förvisso läste men jag somnade mitt i detta tröttsamma försök till att dra in antisemitismen i debatten.

Sen hade han mage att dra in den gode Björn Afzelius och dennes låtar i resonemanget. Det tycker jag han skall ge tusan i av två skäl: 1) det som är sagt och gjort i en annan tid (1982) skall ses i det ljuset och inte förvanskas, 2) Björn stod upp för det han trodde på och, trots alla kritiker, så var hans rygg rak ända in i döden.

Sen undrar jag, precis som i dagens artikeln SvD, varför han inte tog in den här raden i sin artikel:



Så, hands off Björn Afzelius, som både skrev klokt, sjöng med särpräglad stämma och gjorde saker (bland annat tog han in pengar till behövande, i sin gitarr, till Kuba). Vem var han säger yngre och här kan du läsa och se:


1947-1999


Kommentarer
Postat av: Magnus

Vad man än tycker om Silbersteins inlägg så är det tydligt att han inte kommenterar Afzelius' sångtext alls, utan enbart Veronica Palms blogg. Han tom klargör att det enbart är det sammanhanget han kommenterar. Därför kan han heller inte ta med några andra textrader eftersom Palm inte gjorde så. Jag förstår att du är upprörd efter att ha läst trion i SvD, men tyvärr är det som så att dessa tre hittat på detta (rent teoretiskt skulle det kunna vara en brist på läskunnighet, men det tvivlar jag på). De hade kunnat ge Silberstein massor av berättigad kritik, men istället valde de att gömma sig bakom Afzelius. Jag tror nog inte att han skulle haft något emot det, men i mina ögon är det mest fegt av trion. Björn Afzelius skall de inte röra.

2010-06-07 @ 21:50:14
Postat av: Ipse Cogita!

Magnus:

jag läste väl lite slarvigt;) men jag gillar sista meningen!

2010-06-07 @ 23:44:30
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0