1984 ointressant 2010?


George Orwell skrev 1948 romanen 1984 (Nineteen Eighty-Four) om hur det skulle kunna bli i en framtid i totalitära stater. Invånarna i Oceanien övervakas minutiöst och tvingas ständigt lyssna på propaganda. Vi är inte riktigt där men det finns många krafter som vill kontrollera oss och den resan är minsann inledd och farten ökar.

Övervakningssamhället införs sakta men säkert och det gäller både kameraövervakning och alla tankar om övervakning via våra digitala system. FRA, IPRED, ACTA, SWIFT, Datalagringsdirektivet med flera verktyg, som alla går mot en etablering av en övervakningsstat långt värre än vad den gode George någonsin kunde tänka sig, är snart på plats.

Det handlar inte bara om vår integritet, det handlar ytterst om vår rättsäkerhet. Vi har ju katastrofen Ask som ville skicka lite färglada kuvert till misstänkta för brott; vi har också en folkhälsominister som vill ge polisen befogenhet att beslagta icke narkotikaklassade preparat, med andra ord lagliga, utan stöd i någon lag över huvud taget, möjligen en egen morallag. Listan kan göras ganska lång numera och här sker viktiga ting.

I ljuset av detta, och jag vill påstå att här är demokratin under beskjutning, så är det förvånande för att inte säga upprörande att svenska folket inte verkar reagera det minsta på vad som sker. Nej, det här tycker svensken är de viktigaste frågorna inför höstens val:



Folk får så klart tycka vad de vill, rösta hur de vill, men jag tycker ändå att det anmärkningsvärt att grundläggande demokratifrågor inte har någon plats i debatten. Men det är något lurt med oss svenskar. När grundlagsändringar klubbades härförleden så var intresset från medborgarna och medierna noll. Ändring i grundlagen, betongplattan på vilken hela vårt samhälle vilar, intresserar ingen och Bo Rothstein skrev i en artikel i Expressen bland annat:



Om svenska rättsstaten inte "vill eller kan hantera grundlagsfrågor" så vore kanske på sin plats att vi medborgare ryckte upp skallen ur sanden och påpekade att det är det här som är demokratins grundvalar.

Övervakningssamhället rullar in och det är enligt mitt förmenande vår förbenade skyldighet att visa i val vad vi tycker om den utvecklingen. Personligen ser jag inget parti förutom Piratpartiet som intresserar sig för frågan. Därför skall jag rösta på PP och på så sätt markera vad jag tycker.

Sen får andra gör som de vill. Men jag kommer inte att dra mig att säga — va’ va’ de’ ja’ sa’ — när konsekvenserna av övervakningshysterin rullar in över oss.

AB DN

Kommentarer
Postat av: Jah Hollis

Ett par saker som slagit igenom från 1984 är ju Big Brother (Storebror) som ju blivit en del av idiotifieringen i underhållningsvärlden, samt då Nyspråket/det politiska språket (Krig är fred o s v).

2010-06-12 @ 17:48:33
URL: http://jahhollis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0