Ta ett helhetsgrepp!



Om man sitter och sms:ar under tiden man kör bil så är man definitivt ding i bollen. Att tala i telefon, gärna via handsfree, är inte speciellt problematiskt. Även vi män kan göra mer än en sak samtidigt.

Det handlar om att ha händerna på ratten och ögonen på väg och trafik. Det blir struligt om man samtidigt skall göra saker likt: sms:a, ratta på radion, kolla kidsen, plocka upp tappade föremål från golvet och liknande.

Att införa ett förbud mot mobilsamtal i bilen motverkar själva grundidéen med telefonen. Men inför gärna handsfree. Fullständigt glimrande ur mer än en synpunkt.

Men då måste man löpa linan ut och förbjuda gps:en också. Jag hade i min hand en statistik som visade att gps-pillande orsakade fler olyckor än nallarna. Tyvärr hittar jag inte den statistiken så om du har eller vet så meddela mig gärna.

Detta hittade jag i alla fall (2008):



Slutsats: vidtag gärna kloka åtgärder men glöm inte att det gäller all teknisk utrustning i så fall.

AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0