Detta var enkelt!



Det sitter en anställd på Migrationsverket som tydligen kör lite inlägg på Facebook. Det skall han så klart få göra men jobbar man som tjänsteman, en person till allmänhetens tjänst även om man inte alltid kan tro det!, på en arbetsplats som sköter viktiga frågor och tillika ofta kontroversiella frågor, så får man ha ett gott omdöme.

Man kan till exempel inte skriva: "Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?" Han får gärna tycka så, man kan hålla med eller inte, det är säkert inte anledning till uppsägning eller andra disciplinära åtgärder, men det är inte speciellt smart att på den tjänsten uttrycka åsikter som kan så tvivel i myndighetens korrekta bedömningsmaskineri.

Han anser ju att han "...alltid gjort korrekta bedömningar i sitt arbete..." och då är det väl osedvanligt korkat att skriva så stupida kommentarer och riskera sitt fläckfria (alltid!) yrkesutövande.

Rätt att uttrycka sig har han — omdöme har han inte.

DN

Kommentarer
Postat av: Snorre Sturlasson

Den migrationsanställde har tydligen inte förstått att hans arbetsplats är en vänsterarbetsplats. Där förväntas alla ha PK-åsikter. Något för alliansen att ta hand om under nästa valperiod

2010-07-02 @ 12:15:54
Postat av: Magnus

Hej anonyma bloggare! (Letade runt på din blogg men hittade ingen information om vem du är)



Jag har en ärlig fråga. Den är inte menat som dryg eller som någon form av påhopp, så jag hoppas att du tar den på rätt sätt och ger ett ärligt svar. Min fråga är, varför använder du ordet "stupid" istället för t.ex. "dum"?



Vänligast,

Magnus

2010-07-03 @ 10:22:10
Postat av: Ipse Cogita!

Magnus:



Jag försöker, inte alltid med framgång skall erkännas, att använda mig av svenska språket så brett som möjligt, utan att det blir alltför "löjligt".



Jag gillar språkbehandling och jag tror att det är viktigt att vara någorlunda noggrann.



Att sär skriva ger mig till exempel huvudvärk. Att i kommentarer ibland se folk som systematiskt börjar varje mening med liten bokstav framkallar migrän o.s.v.



Varje dag inleder jag t.ex. med "Glömda ord":



http://glomdaord.wordpress.com/



Dagens ord är "Blessyr" - mindre skada, sår, mindre sårskada.



Allt för att förkovra mig!



Sen hader jag lite problem med just "stupid" skall erkännas. Det kändes som om det blev engelska. Därför kunde jag inte skriva just det ordet eftersom jag inte ens visste riktigt om det var svenska. "Stupida", ett litet a till alltså, är däremot svenska, varför jag skrev just det!



Ett kort svar på din fråga skulle kunna vara: jag gillar språket och vill använda det brett:)



Allt efter bästa förmåga!

2010-07-03 @ 11:33:59
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Magnus:



Typiskt att det skall bli fel när jag skriver om språk! Där det står: "Sen hader..." skall så klart vara "Sen hade...";)

2010-07-03 @ 11:38:49
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Magnus

Glömda Ord verkar bra. Ska lägga till den som bokmärke!



Jag är likadan som dig, vill använda så mycket från svenska språket som möjligt för att text ska bli så varierad och lättillgänglig som möjligt.



Speciellt vill jag inte att språket ska bli alldeles för likt engelskan utan behålla svenska ord och uttryck. Senaste favoriten är att säga "det är framtidens melodi" istället för det mer trendiga "det är det nya svarta".

2010-07-03 @ 14:06:07
Postat av: Trix

Du kan mycket väl säga "stupid" på ren svenska :)

Uttalas med "u" och inte "ju".



Att vara stupid...

2010-07-04 @ 10:46:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0