Det är säkert bra men...




Visst skall polisen göra sitt jobb ordentligt och jag tror nog att det fungerar rätt bra. Men, kanske inte ändå. Jag vill inte raljera, men visst är det konstigt att se vilka resurser det finns när en förvirrad man med spjut, vässat, går in på Handelsbanken och skall utföra någon form av rån.

Då kommer det folk med stora muskler och bakåtvänd keps och allt går bra. Det mesta är således frid och fröjd, men jag dristar mig ändå att påstå att här föreligger ett stort fel och dessutom ett stort problem.

Jag bor i Malmö och därmed i Skåne. Här nere pangas det hej vilt och jag vill hävda, BRÅ må förlåta mig, att det går inte en dag utan att någon blir skjuten. Det pangas på lite varstans i vårt avlånga land, åklagare behöver polisskydd, vittnen hotas, med mera med mera.

Eftersom vi överlåtit till staten att sköta vår säkerhet, man gör så i civiliserade länder, så måste förtroendet för polisen vara grundmurat, man måste kunna lita på att de tar hand om buset på ett korrekt och resolut sätt.

Att, när solen skiner, jaga fortkörarare vet vi alla som kör mycket fungerar utmärkt. Men att få bukt med skjutglada gäng verkar vara mer besvärligt. En idé skulle ju kunna vara att polisen omprioriterade sina uppgifter så att man la ner resurserna där de verkligen betyder något.

Att jaga "vanliga" fortkörare ger möjligen "pinnar" och staket, att inte jaga alla gäng som terroriserar och hotar folk, skadar hela rättssamhället.

Vi lever i ett mycket säkert land, därom råder ingen tvivel, men det kan nog vara på sin plats att se till att det förblir så.

Sen är det lite tragiskt att se hur utvecklingen inom polisen tycks gå mot mer och mer muskler, vapen, utrustning och liknande i alltfler situationer. Visst, det behövs definitivt emellanåt när läget är skarpt men kanske inte fullt så mycket som nu. Det kan ju finnas andra sätt att tackla problemen.

Och hur nu alla än försöker förklara tingens ordning så kvarstår det faktum att det, år efter år, pangas på hej vilt i Malmö med omnejd och någon förbättring synes ej. Det talas, det tillsätts grupper som skall specialbevaka och sätta fast buset men det märks inte, det skjuts på i samma omfattning som tidigare, om inte mer.

Tro nu inte att jag kritiserar poliserna som personer, jag kritiserar organisationen och de prioriteringarna som görs.

Något är fel.

SvD DN

Kommentarer
Postat av: Nix

Jag tror nog inte att vi har en insatsstyrka som kräver mer resurser än nödvändigt. Vi har tre piketstyrkor i landet och en nationell insatsstyrka för de allvarligaste situationerna. Dessa måste naturligtvis kunna rycka ut omedelbart, dygnet runt, eftersom man inte kan planera exempelvis gisslandraman. Problemet är att man måste ha en insats att göra innan man kan sätta in dem. Skottlossningarna du talar om är oftast över på ett ögonblick med gärningsmannen avlägsnad från platsen innan polisen ens hunnit dit. Visst krävs det mer resurser men jag som medborgare tror inte att det blir bättre av att ta resurser från piketerna/NI.

2010-07-03 @ 01:37:13
Postat av: Ipse Cogita!

Nix:

Jag konstaterar bara att det skjuts hej vilt, vittnen hotas, åklagare, vittnen, med flera likaså och någon minskning är ej i sikte.



Gillar det inte!:)

2010-07-03 @ 02:09:08
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0